utorok 31. mája 2011

Sokrates a súčasní pracovníci

Každý človek už asi počul známy Sokratov výrok: “Viem, že nič neviem”.
Je jasné, že povedať túto vetu na prijímacom pohovore vo firme alebo na maturite pred komisiou nie je najšťastnejšie. Nemuseli by to správne pochopiť. Rovnako, ako keby to šéf povedal pred svojimi pracovníkmi. 
Ako to použiť vo firme? 
Vo firmách (ale aj v bežnom živote) sa stretávam z hľadiska vedomostí (knowledge) v skutočnosti s troma typmi ľudí. Je jedno, či sú to majitelia, manažéri alebo bežní pracovníci. 
Tí najlepší obvykle majú vedomosti, ktoré vedia použiť. Poznáte ich na pracovisku, lebo majú skvelé výsledky. Teda z hľadiska praktických znalostí (vedomosti, ktoré vedia použiť v praxi) jednoducho v tom, čo robia "vedia, že vedia". Častokrát navonok skromní ľudia, medzi pracovníkmi autority. Navyše nemajú problém si uvedomiť a priznať, že nie všetkému nutne musia rozumieť. Teda vedia jasne rozpoznať oblasť, kde nie sú celkom doma. Riešenie? Hľadajú spôsoby a cesty ako sa danú vec naučiť a zvládnuť. A práve toto z nich robí nakoniec to, že “vedia”.

pondelok 16. mája 2011

Prečo by nemali robiť marketing predajcovia?

Existuje veľa definícií marketingu. Nájdenie tej správnej radšej prenechám marketingovým špecialistom. Snáď len z histórie - prvý krát sa objavilo toto slovo okolo roku 1560 a znamenalo nakupovanie a predávanie. Vo svojej podstate marketing znamená: “Zistiť, čo zákazníci chcú a dodať im to.”
(niektorí autori uvádzajú potrebujú - potrebovať môžem auto, ale chcieť Ferrari, tak si ho kúpim. A naopak, chcieť môžem Ferrari, ale prachy mám len na Trabanta).
Medzi manažérmi sa traduje príhoda ako Baťa poslal dvoch pracovníkov do Afriky, aby tam spravili prieskum trhu.
Jeden mu po týždni hlásil: “Nie je tu žiaden potenciál, je to zbytočné chcieť predávať topánky v Afrike, tu nikto topánky nenosí.”
Druhý mu hlásil: “Je tu obrovský potenciál, je to skvelá príležitosť obsadiť trh a mali by sme tu postaviť fabriku, v Afrike nikto topánky ešte nepredáva a ľudia žiadne topánky nenosia!”
Niečo podobné však môžete zažiť aj dnes. 
Mnohé, najmä menšie firmy v rámci šetrenia nákladov, nechávajú robiť prieskum trhu svojich predajcov. Úvaha je nasledovná. Predajcovia (obchodníci) chodia pravidelne k zákazníkom, poznajú sa s nimi, tak načo míňať peniaze a posielať tam niekoho iného a platiť ho za to? Rozumné? 

pondelok 2. mája 2011

Šťastie pri výbere pracovníkov do firmy

O tom, ako vyberať ľudí, sa už popísalo veľmi veľa. Na trhu sú personálne agentúry - firmy, ktoré sa živia výberom ľudí a dokonca dávajú firmám záruky za vybratých alebo doporučených kandidátov. 
V každom prípade, či vyberáte sami, robí to personalista, HR manager alebo použijete agentúru, máte nakoniec na výber z viac, ale minimálne z dvoch kandidátov. Majú požadovanú kvalifikáciu a prax, sú odborníci v tom, čo robia (vo svojom odbore). Overili ste si ich referencie a preverili ich produkciu. Otestovali ste ich (aj keď toto je lepšie prenechať špecialistom). Ak spĺňajú aj ďalšie Vami stanovené kritériá, niekedy skutočne zistíte, že nie je jednoduché si vybrať. Najmä, ak sú jednoducho vyrovnaní a nemáte možnosť ich zamestnať oboch. 
Koho teda vybrať
Viete ako si vyberal svojich generálov Napoleon?
Jednoducho za predpokladu splnenia všetkých kvalifikačných skúšok a stanovených kritérií, bola pri výbere generálov samotným Napoleonom rozhodujúca záverečná a súčasne najdôležitejšia otázka: 

Má v živote šťastie?
Ak sa pozriete na ľudí, tak si jednoducho môžete všimnúť, že zamračení ľudia, pesimisti, takí, čo sa málokedy usmejú, často nemajú dobrú náladu - tí všetci obvykle nemajú v živote šťastie. Skôr na seba priťahujú smolu, vždy vedia, prečo sa niečo nedá alebo nepodarilo, svojím prístupom dokážu veľa vecí skutočne účinne zastaviť. Sú ako magnet na problémy. Nie nadarmo sa hovorí, že chudobnému aj z hrnca vykypí...
Pozrime sa na šport. Ak by ste išli hrať napríklad hokej - vyberiete si z ľudí, ktorí vedia hrať hokej, vedome do teamu smoliarov alebo šťastlivcov? 
Ukazuje sa, že dobrá emócia človeka a dobrá nálada akosi priamo súvisí s jeho šťastím. Jednoducho, ako sa mu v živote darí. A tretinu produktívneho života prežije vo firme. Vo Vašej?

Ak sa chcete dozvedieť viac, kliknite sem!