pondelok, 6. februára 2012

Zatiahnutá ručná brzda firmy

Každú firmu tvoria ľudia a tí, čo s nimi pracujú mi dajú určite za pravdu, že najťažšia práca pre človeka je práca s ľuďmi. O tom by vedeli rozprávať už aj mamičky vychovávajúce svoje deti. 
V snahe zefektívniť chod firmy a prácu ľudí sa šéfovia neraz snažia spísať a skutočne spíšu rokmi overené a fukčné veci do pracovných postupov alebo smerníc. V nádeji, že keď podľa nich budú ich podriadení pracovať, všetko bude jednoduchšie, jasnejšie a rýchlejšie. 
Toto by bola pravda, keby skutočne všetci pracovníci dané postupy či smernice dodržiavali a podľa nich aj pracovali. Neraz sa však v teame vyskytne jednotlivec, ktorý si robí podľa seba. Bez ohľadu na smernice a pracovné, či technologické postupy. Je zrejmé, že svojim konaním takto marí prácu ostatných pracovníkov a doslova brzdí či dokonca bojkotuje výkony spolupracovníkov a teda aj celej firmy. 
Keďže sa neriadi smernicami, šéfovia mu začnú dávať príkazy tak, aby práca nestagnovala. Sú presvedčení, že keď už človek nedodržuje jednoduché a zrozumiteľné postupy, tak aspoň príkazmi ho zvládnu.

A toto je ich najväčší omyl!
Pretože im musia všetko trikrát povedať, štyrikrát skontrolovať a aj tak väčšinou nedostanú, aby bola práca hotová načas, či bez chýb. Toto spôsobuje, že nielen títo jedinci, ale aj oni sami sa stávajú brzdou celej firmy. 
Akýkoľvek vedúci pracovník alebo šéf, ktorý si myslí, že pracovníci, ktorí nedokážu pracovať podľa jednoduchých pracovných postupov alebo smerníc sa budú riadiť jeho príkazmi a robiť podľa nich je skutočne veľmi, veľmi naivný. 
U takýchto pracovníkov si môžete byť istý jednou vecou. Tí, čo nepracujú podľa platných smerníc, nebudú plniť ani príkazy. Ak totiž nedokážu použiť jednoduchý pracovný postup na to, aby spravili to, čo treba, tak nebudú pracovať ani podľa jasných príkazov
Čo s nimi?
Zbavte sa ich, čo najskôr! 
Neskutočným spôsobom sa tým odbrzdíte nielen vy, ale aj celá firma.
Títo ľudia dokážu vytvoriť také problémy, ako keď sa rozbiehate autom na križovatke na zelenú a máte zatiahnutú ručnú brzdu. Trikrát Vám auto skape a ostatní šoféri Vás majú, ak nie za nemehlo, tak prinajlepšom za veľmi nešikovného začiatočníka.
Na rovinu, ktorému šéfovi je toto treba?

Ak chcete vedieť viac, tak kliknite sem

23 komentárov:

  1. A čo ak práve smernice nie sú správne!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To je potom "Kocúrkokvo", ak niekto vydá smernice a tie nevedú k výsledku.

    Predpokladám, že dnes už nikto nemá čas spisovať niečo, čo nefunguje, alebo nevedie priamo k výsledkom! Rád by som spoznal toho, kto by ich schválil.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Pravdou je, že práca s ľuďmi je najťažšia, ale podľa mňa aj najkrajšia. Otázkou zostáva, či dotyčný chce pracovať, či je vo firme dostatok priestoru a času, aby sa mu ponúkla práca, ktorú je schopný zvládnuť. Ak je tam vôľa pracovať, netreba sa ho hneď zbavovať, ale dať mu šancu, samozrejme ak to aj on chce.....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Riadim firmu už 20 rokov. Za tie časy bolo toľko závažných zmien, že držať sa smernice napísanej pred dvomi či tromi rokmi by viedlo určite do záhuby. Myslím si, že dobrý pracovník je ten, ktorý je kreatívny a dokáže sa na svojej úrovni sám správne rozhodovať. Pracovníci, ktorý len mechanicky plnia smernice a nevedia vyhodnotiť zmeny v správaní trhu firme veľa nepomôžu

      Odstrániť
    2. Veľká pravda.

      Odstrániť
  4. Ja mám zavedených v mojej firme množstvo smerníc a metodík. Mne ako riadiacemu pracovníkovi vždy prácu zjednodušili, najťažšie je prinútiť sa ich spísať. Podľa potreby ich korigujeme a aktualizujeme ... Moje kolegyne podľa nich už vedia rýchlo priebežne naškoľovať nových kolegov.

    Dobrá smernica človeka neokliešťuje, určuje mu jasný postup a cieľ. Vymedzuje mu koridor, ktorým ide. Ja by som to prirovnal kvalitnej diaľnici, ktorá ma jasné okraje. Okraje vymedzujú mantinely, značky sú pravidlá, odbočky možnosti a alternatívy ... v rámci dobre označenej diaľnice sa dá isť sakramentsky rýchlo. Ak dáte na diaľnicu kopec obmedzení, tak to asi nebude OK. Podobne ako v smerniciach, to je potom komplikované a neprehľadné ...

    Aj dobré návody sú v podstate smernice, práve som tento víkend študoval návod k SuperB - výborne napísaný.

    Kto nechce, nech ich nepoužíva, ja ich jednoznačne doporučujem. O ich ekonomickom prínose by som vedel popísať desiatky strán. pre mňa je to hlavne menej stresu a dobrá kontrola.

    Michal N., Košice

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Súhlasím s článkom. Práve som sa jedného takého člena zbavil. Čo sa týka smerníc - tie by nali byť všeobecne platné a nadčasové. Sú to vlastne skôr zásady, princípy, pravidlá. Slovenčina a žiaľ aj semináre nedefinujú celkom presne, čo je čo. Ak je smernica po 2 rokoch neaktuálna, nie je to smernica, niekde sa to definuje ako direktíva. Okrem toho sú tu pracovné a technologické postupy a návody. Keď raz mám zadefinované ako sa vystavuje faktúra, nie je tu priestor na ľudovú tvorivosť typu "ja som si myslel", "podľa mňa je to tak lepšie"...

    Veľmi jednoduchý príklad: Bol som fotiť v kostole. Mali pravidlo, že kto prichádza - kódom vypne alarm. Kto odchádza - tým istým kódom alarm zapne. Prišli sme, kostolníčka alarm vypla a po chvíli fotenia dobehli policajti. Zistilo sa , že správca vedel že prídem a iniciatívne v predstihu, "aby nám pomohol", alarm vypol.

    Mať takého človeka v tíme - to je hotová pohroma. Treba ho nahradiť, aj keby to bol najlepší obchodník.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. No, môj názor na smernice je:
    Super vec, pokiaľ tomu človek venuje mesiac minimálne. Len venovať sa smerniciam môže len ten, kto už sa sebou nejaký ten rok podnikania ergo skúseností má. Mám skúsenosti, som ako tak úspešný. Teraz sa pýtam, kedy mám tvoriť smernice ?

    peto

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Peter,

      Čokoľvek ideš odovzdať niekomu inému vo firme - nejaké svoje povinnosti alebo prácu spíš! Nauč ho to robiť a daj mu to spísané. Prečo? Pokiaľ prácu nezvládne alebo tam časom dáš niekoho iného, tak budeš mať veľkú časť práce hotovú. Pokiaľ to napíšeš tak, aby každý kto vie čítať vedel podľa toho postupovať, tak si do budúcna šetríš veľa práce. Ďalej ti to zabráni robiť s ľuďmi v budúcnosti kompromisy, lebo ak nebudú prácu robiť dobre, tak budeš vedieť, že to nie je preto, že nevedia ako na to, ale jednoducho nechcú.

      Odstrániť
    2. Kazimír - úplne súhlasím :-)

      Odstrániť
  7. Dobrý večer,
    smernice sú dobré len vtedy, ak sú živé a ak ľudia čo s nimi robia používajú hlavu, a vedia sa ozvať resp. podať návrh na ich zmenu ak vedia o lepšom postupe alebo ak už smernica dávno stratila opodstatnenie. Súhlasím však s názorom, že sú opodstatnené ak sa dodržujú a hlavne ak si z času načas nájdem čas overiť či je tomu tak. Nesúhlasím však s tým, že by ich mali tvoriť len manažéri resp. riadiaci pracovníci. Mám veľmi dobré skúsenosti s tým ak ich vyporacujú ľudia zodpovedný za dané procesy a ak ich potom môžem spripomienkovať a vysvetliť ľudom, prečo to nemôže byť tak alebo tak. Je pravdou, že vo väčšine firiem je len veľmi málo ľudí, ktorí majú tak komplexný prehľad o fungovaní firmy, že dokážu posúdiť súvislosti a dopady navrhovaných smerníc. Takže na záver: Smernice ÁNO ale len keď reflektujú na meniacu sa situáciu a podmienky na trhu.
    Peter

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Podstatné je, aby človek vedel, čo je jeho náplň práce a za čo je zodpovedný. Potom sú smernice už len čerešničkou - pre šikovných ľudí je to možnosť nájsť efektívnejšie riešenia, keď sa zmení situácia. Pomáhajú nováčikom rýchlejšie sa dostať do systému práce. Kľúčom sú však schopní ľudia, vhodne zvolení na pozície a dobrá atmosféra na pracovisku. Motivácia smerom k zlepšeniu výsledkov a tiež postihy za chyby a nedbanlivosť. Zlý úmysel ani nespomínam, taký človek by tam nemal byť dlho. Firma je živý organizmus.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. pekne napísané a výstižné

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Tiez mam skusenosti zo smernicami a mozem povedat, ze povacsinou si ich vymyslaju nadriadeny pracovnici co je najhorsie ze bez diskusie o ich vhodnej implementacii, proste povedalo sa ze je nova smernica a bude platit, kto si nezvykne, al. ju nebude dodrzovat bude sankciovany. V tomto pripade to berem, ako diskriminacnu vec, lebo ak mam dobry tym a ludia nie su ovce a robia mi vysledky, pride mi novy clovek co sa chce ukazovat a nepozna prostredie a vymysla smernice a pravidelne sa na ich aktualizaciach odbavuje tak v tom pripade je to hroza.
    Samozrejme je rozdiel kde dana smernica je podstatna, co sa tyka uctovnictva, odovzdavanie protokolov ano, ale moj osobny zazitok este ked som davno robil obchodneho zastupcu, bol ze vdaka smerniciam a zadubencom co nechceli pochopit, a obist obcas smernicu sme prisli o zakaznika a tym aj o peniaze. Su proste povolania, kde obcas smernica musi ist bokom na ukor flexibility, lebo ked nepredame my, obide nas sikovny konkurent a zakaznik si zapameta kto mu vyhovel ked bolo nutno konat. Inak dobry clanok, len napisany trosku jednostranne, preto mam rad diskusie :) M.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Poznáte seriál Dr. Haus? To je jasný príkla rebela, ktorý si ide vlastnou cestou a nerešpektuje žiadne smernice, no napriek tomu má výsledky. Aj my vo fime máme takého jedného obchodníka, no napriek tomu má výsledky. Čo je však vedľajším efeto ako u Hausa súrozbité medziľudsé vzťahy a poukazovanie kolegov na to, že si robí o chce a mu to vždy prejde. Jediný argument má výsledky.
    Viem, že smernice a postupy sú super a časť firmy podľa nic bez problémov funguje, no nie vždy je všetko také jednoduché a jednoznačné. Plne súhlasím, je potrebné ich mať rovnako ak kreatívnych ľudí a meniť ich v súlade s aktuálnym vývojom a rebel, ktorý nosí do firmy prácu, máme ho prepustiť? Kým nenájdem rovnako dobrú náhradu nemôžem.
    A.K.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Až na to, že Dr. Haus nerieši žiadne štandardné prípady ale tie, kde si nikto nevie rady! A tam je jeho hodnota.

      Odstrániť
    2. Klasický krízový manažér. Za bežných okolností pohroma pre ľudské vzťahy, pre zabehnutú organizáciu práce.
      No keď dôjde k nečakanej situácii, kríze, jediný dokáže správne a rýchlo zareagovať a keď sa ostatní spamätajú a opýtajú: "Čo budeme teraz robiť?" odpovedám: "Teraz už nič, už je všetko urobené a ideme ďalej."

      Mal som šéfa, ktorý si to uvedomoval a mal na na úseku, kde som za bežnej situácie nemal čo pokaziť a keď bolo zle, vytiahol ma ako kúzelník zajaca z klobúka.
      Terajší šéf je iný. A firma je z jednej brindy vonku, preto odchádzam. No vidím ďalšiu brindu, spôsobenú práve smernicami, zle napísanými a zle implementovanými, takže môj telefón má ;)

      Ďusi

      Odstrániť
  12. Prepustit a mať ludí ktorý dodržiavaju smernice,ale nemaju výsledky. Firma bude prosperovať.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Zabudli ste na to,ze smernice robia vacsinou veduci zamestnanci,ktori s tym v praxi vobec nepracovali.Resp. je teoria na papieri,ale v praxi sa pouzit neda.Veduci zamestnanci nemaju zakladne predpoklady na vykon funkcie podriadenach ani odborne ani osobnostne.Keby zadavali ulohy v naslednej postupnosti a vybrali a rozdelili ulohy tak,aby to bolo jasne a zrozumitelne,tak smernica nie je treba.To,ze zamestnanci si nevedia nastudovat danu smernicu je fakt tiez u 80% zamestnancov v 21.storoci.V smerniciach su kolko krat napisane uplne nezmysli,ktore,ked sa v praxi realizuju narobia zmetok a chaos a cely postup vykonu prace sa musi niekolko krat opakovat bez naleziteho efektu. Taktiez firmy,ktore davaju na prve miesto JAZYKOVE predpoklady manazerov su na nic.To,ze zamestnanec nevykona danu ulohu spravne vyplyva jednak z jeho osobnostnych predpokladov na danu poziciu ( co v statnej sprave je jedno ) ,co je realita " ale i z nespravneho usmerenia riadiaceho pracovnika aj pri zamestnacoch,kde je predpoklad splenenia danej ulohy (odbornost).Zamestnanec ju dokaze splnit jedine v tom pripade ak je kreativny,co v statnej sprave sa povazuje za neakceptovatelne z dovodu byrokratickej hierarchie.Na to doplaca potom klient.To,ze praca resp jej vysledok sa da dosiahnut inak ako kaze veduci zamestnanes je v praxi realita ale hodnotena ako v rozpore pracovnika s dodrziavanim pokynu veduceho.Mam skusenosti,ze brza je na 99% vo veducom pracovnikovi.Keby to robili zamestnaci sami,mali by to spravene rychlejsie aj efektivnejsie.

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Citujem: "Keby to robili zamestnaci sami,mali by to spravene rychlejsie aj efektivnejsie." - vo väčšine prípadov by to bol dobrý chaos.
    My máme napríklad vypracované smernice na vypĺňanie dokumentácie (chodia nám na to kontroly) a zamestnanci nie sú ochotní si ich ani prečítať. Keby sme ich prepustili, veľa by ich nezostalo a náhrada sa hľadá niekedy veľmi ťažko. Chyba bude asi v tom, že nemajú za to žiadny postih.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dal som smernicu od investora, upozornil som všetkých že veľa vecí je pokutovaných veľmi vysokou sumou.
      Otázka: Koľko ľudí z 15 tich si ich prečítalo, hoci to musel podpísať každý s dodatkovom že si to prečítal a nemá výhrady?

      Odstrániť
    2. Ak ste postavil otázku takto, tak si predpokladám, že ste bol asi jediný, čo smernicu prečítal.

      Ak by som mal tipovať - tak maximálne traja!

      Odstrániť