utorok 28. augusta 2012

Dokedy sa dá tolerovať priemernosť?


Pamätáte sa na doby, keď ste niečo začínali? Chceli ste byť priemerný alebo najlepší? Alebo v niečom výnimočný? 

Prečo sa krášlia ženy? Aby boli priemerné? Alebo skôr výnimočné? 

Zaujímavé je, že v práci často stačí byť priemerný. A málokto chce byť výnimočný. 

Keď sme sa hrávali ako deti vonku s kamarátmi, hrávali sme sa na priemerných? Alebo každý chcel byť Ivan Lendl, Boris Becker, Golonka, Gretzky, Pelé či Maradona?

Kto sa chcel hrať na toho z hráčov, ktorý sedel ako náhradník na striedačke a jeho meno bolo Július Neviemakosavolá?

Inými slovami: Vynikať v ničom?

Faktom je, že veľa zamestnancom stačí byť priemernými. Najlepšie je v ničom nevynikať. Že za priemerný výkon mám priemernú mzdu? To je predsa hrozne nespravodlivé!

Ktorá firma ide na trh s tým, že bude vyrábať a dodávať priemerné výrobky? 

Viete si predstaviť reklamu na zákazníkov, ktorá by znela asi takto:

Vyrábame priemerné výrobky, poskytujeme priemerné služby a sme o 5% lacnejší od lídra na trhu. Najlepšie pre vás, je nakúpiť u nás!

Priemerná firma bude zamestnávať priemerných ľudí, budú vyrábať priemerné výrobky, dosahovať priemerné obraty a zisky a platiť ľuďom priemerné mzdy. 

Priemerný šéf bude vždy tolerovať priemerných. 

Rozdiel medzi dobrým jedlom a vynikajúcim (excelentným) to je presne ten rozdiel vo výkone ako medzi slovenským robotníkom a nemeckým - a bohužiaľ lebo vďaka bohu aj platovo. 

Alebo možno, že viacerí máte skúsenosť, že je to rozdiel medzi výkonmi slovenského pracovníka pracujúceho v Nemecku a toho istého na Slovensku. No našťastie, neplatí to vždy a všade.

Ani v športe nestačí byť dobrý. Športovec na to aby vyhral, musí byť excelentný. 

Preklad anglického slova Excellent je - výborný, vynikajúci, skvelý, znamenitý, excelentný, dokonalý, výnimočný v niečom, významný; z latinského excel - narásť, prekonať, prevýšiť, byť vynikajúci/významný.

Pozrite sa na Vašich ľudí. Odpovedzte si na nasledujúce 4 otázky:

  1. Kto v poslednej dobe profesne narástol?
  2. Kto prekonal nejaký firemný rekord? 
  3. Kto svojim prístupom (k firme, majiteľom, šéfovi a zákazníkom) dlhodobo prevyšuje ostatných? 
  4. Kto podáva dlhodobo vynikajúce výkony alebo má skvelé výsledky?

Nájdite ich, odlíšte ich, oceňte ich a vytiahnite k sebe! 

Jednoducho obklopte sa nimi tak, aby to boli Vaši kolegovia, či priami podriadení. 

Inak Vám ich priemerní stiahnu k nim!

15 komentárov:

  1. Nesuhlasim s tym, ze na slovensku ludia pracuju priemerne. Hlavne porovnanie nemca a slovaka
    Napriklad v Nemecku vo VW a Audi pracuju na tu istu pracu 2 ludia a na slovensku tu istu pracu robi 1.
    Ti dvaja v Nemecku sa svojim platom rovnaju 5-6 slovakom za tu istu pracu.
    Bol som tiez v skandinavii. Finsko, Svedsko, Norsko Dansko a vsade som mal pocit, že tí ludia by sa svojim tempom u nas nedokazali uzivit. Na vsetko mali cas pokoj a tak isto pokojne sa chovali ludia na ulici, v obchodoch, v bankach. nikto nestresoval, ze si pracovnicka v banke pri okienku vybavuje sukromny telefonat asi 5 minut. u nas by uz neuriticky kazdy poskakoval, ako si to moze dovolit.
    To len slovenskí menezeri tlacení zapadnymi akcionarmi a materskymi firmami, chcu aby ludia robili raz tolko ako ich kolegovia v zapadných krajinach a za slovenske platy.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím s Tebou na 110%. Žiaľ je to tak, ako píšeš a p. Žák teraz strelil vedľa...

      Odstrániť
    2. Milý anonymný, pracoval si v tých krajinách? Alebo pracuješ pre koncern VW? Budem rád, ak o Tvojich pracovných skúsenostiach napíšeš. Ja som pracoval v nemeckej firme, je to o postoji k robote, kvalite práce, preciznosti a hlavne dokončovaní rozrobených vecí a hlavne preberaní zodpovednosti za urobené.

      Treba čítať článok pozornejšie - píšem tam aj to, že našťastie sa to nedá zovšeobecniť a neplatí to o všetkých...

      Odstrániť
  2. Pracovla som par rokov v USA v roznych teamoch... aj kde boli slovaci, resp. iny vychodo-europania. Mal som pocit, ze nasi ludia su sikovnejsi, vykonnejsi, viac motivovany a robia veci s vasnou a laskou, oproti lokalnym ludom. Ale ked som sa pozrel na vec, ako cely system, veci tam funguju efektivnejsie a vsetci su v konecnom dosledku efektivnejsi. Stale si kladiem otazku, v com je problem, ze u nas vsetko vyzera neefektivne a na konci su ludia, ktory posobia priemerne. Ze by to bolo v horsej organizacii prace? V horsej motivacii? Co robi nasich ludi nasratich, za to ze robia svoju pracu a inde to tych ludi tesi?
    Odpoved som zatial nenasiel...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Je to o celom systéme, nejde len o pracovníkov vo výrobe, ale na všetkých úrovniach, a aj o ocenení a pocite, že si ma firma pre ktorú pracujem váži. Asi málo ľudí robí to čo ich baví, potom v práci len odtrpia 8 hodín a hurá ku telke, alebo na pivo. Nevidia v tom zmysel a robia len preto aby prežili. A v službách a úradoch stále nechápu, že ten najdôležitejší je tu zákazník/ klient/ a ten musí byť spokojný. Zaujímavé je, že naši ľudia to vonku vidia, páči sa im to, ale keď sa vrátia na Slovensko, vráti sa všetko do starých koľají. Ako kvalita práce stavbárov - pár centimetrov hore-dole, veď to sa stratí. Skutočných odborníkov je u nás málo, väčšina sa len na nich hrá.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vystihol si to pekne. Nechceš na túto tému niečo viac napísať, rád to uverejním.

      Odstrániť
    2. Rád si prečítam Vaše články, ale nikdy som sa do nich nezapájal, ale teraz sa ma to týka. Kvalita stavieb je len na ľuďoch, ktorých zamestnávame a platíme za kvalitne vykonanú prácu. V skutočnosti máte pravdu, že odborníkov máme málo.
      Staviame a rekonštruujeme bohu žiaľ len pre solventných zákazníkov, ktorí požadujú vyššiu kvalitu práce za ktorú sú ochotní zaplatiť. V tomto prípade si myslím, že tí ktorí takto pracujú nemusia prežívať.

      Odstrániť
  4. Stale si kladiem otazku, v com je problem, ze u nas vsetko vyzera neefektivne a na konci su ludia, ktory posobia priemerne...
    Odpoveď: NEGATIVIZMUS
    Keď sa ja pustím do nejakého projektu, vymyslím zlepšenie alebo zefektívnenie danej činnosti, dostanem odpoveď > to nepôjde, načo to meniť, to nedokážeš... Priniesol som do firmy proces, ktorý merateľne znížil čas potrebný na dokončenie úlohy z 24 hodín na 4 hodiny, ale tí ľudia to chcú naďalej robiť 24 hodín a pritom spravia 3-4 chyby, ktoré to ešte predĺžia
    Oni neveria, že sa môžeme neustále zlepšovať <<< toto je ten negatívny deštrukčný most, ktorý treba prejsť

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Čiastočne súhlasím s posledným príspevkom. Ale: nižší pracovníci (výkonní)sú u nás výkonnejší ako na západe. Problém na slovensku je v manažmente (kindermanagement/skostnatený, rýchlokvasky, veľká fluktuácia) Dedo, ktorý chcel so mňa mať vždy elitára mi zvykol hovorievať, že náš priemer tu na slovensku je svetovo nadpriemerný, ale elita stojí za ...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tam niekde bude podstata problemu: ti ludia, co su v pozicii rozhodujucej, riadiacej (a odmenu pridelujucej) elity, su vo velkej vacsine obmedzenci a nevzdelanci, ktori vynikaju iba v drzosti a kecani - mlateni hubou, oblbovani a robeni dojmu - vdaka comu sa dostali do svojho postavenia, a skutocne mudrych, sikovnych a vykonnych pracovnikov nevedia ocenit, lebo ich praci vacsinou poriadne nerozumeju, cim ich uplne demotivuju a stahuju na svoju uroven (pod)priemeru a urobia z nich negativistov. Tento proces zrejme zacal po prevrate rezimu, kedy sa na vrchol dostali najdrzejsi ludia, co vedeli najlepsie verbalne utocit a oblbovat a tito si podosadzovali sebe podobnych hierarchicky smerom dole a tento proces vyvoja pokracuje dodnes. Ked sa niekde objavi niekto slusny a rozumny a schopny, tamti ho casom vystvu, lebo pre nich je to nebezpecny outsider.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Excelente Ste to vystihli, na Slovensku sú na dôležitých postoch zašití ľudia, ktorí mnohokrát nedokážu ani komunikovať, nie to aby ešte vedeli riadiť kolektív alebo správnym smerom riešiť problémy. Samozrejme, že potom svojou neschopnosťou sa prikláňajú radšej k sebe podobným a šikovní ľudia majú potom len možnosť ďalej robiť na päť ďalších nekvalitných, zakapať v neschopnom kolektíve alebo odísť (ak je kde). Šikovní odborníci (už ich je strašne málo v akejkoľvek oblasti)sú pre týchto "riadiacich" veľkým nebezpečenstvom. Najväčšou devízou zamestnancov na Slovensku je vedieť sa správne hrať na odborníka, imitovať prácu a vymýšľat si problémy, ktoré pre šikovných ani problémom nie sú a u firiem tváriť sa ako odborná seriózna firma a neustále meniť zákazníkov, ktorí ich ešte nepoznajú a pomaly prežívať bez akéhokoľvek postupu smerom hore. Začína to všetko v školstve, kde ostali len neschopní ľudia a potom svoju "odbornosť" a vlastnosti prenášajú na žiakov. Pri nástupe do akéhokoľvek zamestnania v dnešných podmienkach už ťažko absolventi získajú kvalitu. (najmä vo firmách, o ktorých hovoríme). Až na výnimky - ale tie už treba hľadať lupou. Nehrajme sa na kvalitných, to už na Slovensku dávno neplatí, šikovní ľudia sú brzdení v nekvalitných firmách a nemôžu sa zdokonaľovať a strhnúť zo sebou aj ďalších. Tí odvážnejší šikovní zamestnanci skúšajú podnikať v spleti nekvalitných firiem a znovu sa musia stretávať s tými istými "manažérmi" alebo spolupracujú so zahraničnými kvalitnými firmami, čo je pre nich ten najlepší prípad a zdroj skúseností a príkladov ako sa stať kvalitným a komplexným odborníkom. A keď sa vrátime na úvod diskusie, tak už vieme prečo je tak málo kvality : - lebo len kvalitný riadiaci pracovník dokáže vytiahnuť k sebe šikovného zamestnanca a dať mu úplne iné podmienky ako majú ostatní .... a kvalitných "riadiacich" pracovníkov je strašne málo .... a koľkých ľudí poznáme, ktorí sa tešia v pondelok ráno do "svojej" obľúbenej práce ? Ja poznám asi troch a to sú tí šikovní, ktorí mali šťastie a ktorých kvalitný riadiaci pracovník vytiahol z priemeru a dal im možnosti ... vtedy sa práca, aj keď je tvrdá, stane koníčkom a iba v týchto podmienkach môže vzniknúť kvalita ........

    OdpovedaťOdstrániť
  8. napr. vo VW v BA sa vymyslel system vozikov, ktore jazdia automaticky. Su tam dráhy kadial vozia material. Podnik usetril par zamestnancov a tym aj znizil naklady. Bol navrh nieco podobne urobit v Nemecku a tam to zmietli zo stola, lebo to by nepreslo cez odbory, ktore chrania zamestnancov. A takychto prikladov by bolo viac.
    V Ba sa pokazila linka a bolo potrebne ju ihned opravit. Dost poskodený nosny system. toto keby sa stalo v nemecku tak by ju cez vikend nemal kto opravit. Tu sa do dalo hned doporiadku. A v tych skandinavksych krajinach som bol a videl som to. Ako pise kolega tak tu je problem v menezmente. Na mnohych poziciach su arogantní debilkovia, ktory zrejme zjedli mudrost sveta a nemaju tam co robit. Ked si taky blb na zamestnacovi riesi svoje "nejake komplexy tak je jasne, ze ten zamestnanec bude negativny a s nechutou chodit do prace. V mnohych prikladoch nehovorim o ohodnoteni za pracu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hm, odbory vravíte? V roku 1994 som bol na stáži v Mníchove a medzi mnohými navštívenými firmami bol aj podnik Siemensu na výrobu tlačiarní. Takých vozíkov tam jazdilo asi sedemdesiat. FujitsuSiemens má asi slabšie odbory.

      Ale o to nejde. To sa to žije nemeckým a rakúskym manažérom, keď na nich makajú Slováci vo všedný deň aj vo sviatok...

      A ešte ma napadá jedno historické: Poturčenec horší od Turka. To je asi karma Slovenska :-))

      Odstrániť
    2. Aj som si myslel, že to nevymysleli v BA vo VW, lebo v mnohých dobre zorganizovaných firmách j to štandard.

      Odstrániť
  9. nebolo to mysleen ze to vymysleli vo VW. len vramci VW to tam zavadzali ako prvy. len v nemeckom zavode to nepreslo. tam budu mat radsej zamestnanych vodicov na VZV.
    S tymi menezermi to je pravda. Ved mozno nasi ludia robia aj na platy tych v nemecku. Aj tak zisky idu do nemecka nezostavaju tu.

    OdpovedaťOdstrániť