utorok 9. októbra 2012

Existujú ideálni pracovníci?

Väčšina podnikateľov hľadá a to veľmi správne, len tých najlepších. Keby sme ich mohli prirovnať k niečomu, tak by sa dalo povedať, že v podstate hľadajú “dostihové kone” (tak sa nazývajú v bežnej hantýrke personálnych agentúr). 

A tam hrajú prím hlavne “Arabskí plnokrvníci”. Je ich len asi 20% spomedzi bežných pracovníkov a preto sú neraz obzvlášť cenení. 

Takže, vyzerá to ako správna cesta alebo voľba. 

Ale na druhú stranu, koľko krát sa vám už stalo, že ste prijali pracovníka, ktorý sa zdal byť (a možno aj bol) takto výnimočný. A on vám po nejakom čase oznámil, že musí odísť, lebo dostal neodolateľnú ponuku na prácu v špičkovej firme, že na to čakal prakticky celý život a to sa predsa neodmieta. A tak odišiel a bolo mu jedno, že odišiel od nedokončenej práce, z rozrobeného projektu alebo nejakej akcie. Toto vám neraz vyvedú práve “arabskí plnokrvníci”.

A potom je dosť veľa poctivých pracovníkov, ktorých možno nazvať “ťažný kôň“  .  Sú to pracovníci “Ťahúni”. Nie sú síce tak temperamentní, rýchli alebo nadaní ako “Arabskí plnokrvníci”, ale cenia sa práve pre niečo iné. Ak zostaneme pri tejto terminológii, tak možno sú menej bystrí, možno trocha tvrdohlaví, ale každopádne sú silní, húževnatí a hlavne dokážu urobiť svoju prácu aj v tých najnáročnejších a nie vždy optimálnych podmienkach. 

Otázka je, ktorí z nich sú pre firmu cennejší?

Pravdou je, že neexistujú úplne ideálni zamestnanci. Skutočná šanca, že nájdete takého dostihového koňa, ktorý sa hodí do vášho tímu a na danú pracovnú pozíciu, je maximálne 1 ku 20. A minimálne 1 ku 20 je šanca, že u Vás zostane pracovať dlhšie ako 3 roky. To znamená, že si musíte preveriť minimálne 400 kandidátov, a takto máte šancu, že z nich možno vyberiete toho 1 správneho.

Trh sa dramaticky mení. Už sú veľmi dávno preč časy, keď ľudia boli vďační, že ste ich vôbec prijali. Dnes? Vy ste šťastní, že vôbec niekto pre vás bude pracovať. Bohužiaľ, v oblasti najímania personálu máte strašne veľa konkurentov. A najmä, ak chcete prijať obchodníkov. 

Anka Matúsová, majiteľka PERFORMIA, hovorí:

“Pri výbere nových zamestnancov, a teda aj obchodníkov, by sme mali byť minimálne tak tvoriví ako v predaji a marketingu. Výber zamestnancov si vyžaduje rovnaký talent.”

“Zoberte si koľko energie, finančných prostriedkov, iniciatívy a kreativity bežne firmy vynaložia na to, aby mohli uspieť u zákazníkov. A keď potrebujú  najať nového pracovníka, tak je to obyčajne iba nutná povinnosť dať niekde inzerát a čakať kto a či príde. Alebo si najať nejakú personálnu agentúru.”

Čo ďalej s tým?

 “V prvom rade je potrebné zmeniť HĽADISKO - teda uhol pohľadu na vec.”

“Pretože problém väčšiny firiem nie je ani tak NÁJSŤ správneho pracovníka, ale ich skutočný problém je PRITIAHNUŤ ho k sebe tak, aby neišiel a nehľadal inde.”

“V podstate teda robíte jednoducho OBCHOD.”

Dobrí, schopní a produktívni pracovníci majú veľa možností. Vedia, aká je ich hodnota na trhu práce. 

Súčasťou finančného rozpočtu každej firmy by malo byť aj investovanie peňazí do zvýšenia atraktivity firmy v očiach potenciálnych zamestnancov a zrýchlenia - hlavne zefektívnenia celého výberového procesu.

Presne tak, ako to dnes firmy robia v oblasti PR, marketingu a predaja. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára