pondelok, 25. novembra 2013

Prečo ľudia marketingu neveria?

V dnešnej dobe je veľa ľudí rezistentných na marketing. Jednak sa im môže zdať, že sú tým doslova zahltení, a jednak aj to, že to aj tak poriadne ani nefunguje.

Ľudia, ktorí o marketingu premýšľajú majú postoj, že to je spôsob ako niekomu niečo vnútiť, čo v skutočnosti ani nepotrebuje. Tak to je postoj časti spektra ľudí.

Pokiaľ však máte produkt, ktorý môže určitej špecifickej skupine ľudí pomôcť (myslím tým pomôcť vyriešiť nejaký problém alebo splniť nejaký sen), tak je to v poriadku.

Je treba dať o produkte ľuďom vedieť - ako inak by ste to chceli predávať, keby o tom nikto nevedel?

Len aby to s tým marketingom nebolo ako v nasledovnej anekdote:

V jednej veľkej firme usporiadali softbalový zápas medzi dvoma oddeleniami - marketingom a informatikou. Počítačoví experti chlapíkov z marketingu jasne nabili. 

Nasledujúca informácia, vyvesená na podnikovej nástenke, jasne ukazuje, ako si na seba marketingové oddelenie zarába: 
- Oddelenie marketingu s potešením oznamuje, že tohtoročnú softbalovú sezónu zakončilo na peknom druhom mieste, keď prehralo len jedno jediné stretnutie. Oddeleniu informatiky naproti tomu sezóna príliš nevyšla, keď dokázali zvíťaziť iba v jedinom zápase."

Ľudia však obvykle poznajú niekoho, čo už takým alebo onakým spôsobom naletel. Alebo sa to stalo im samým. Alebo sa niekomu snažili pomôcť a zlyhali, teda nedopadlo to dobre. On tú pomoc neprijal alebo neurobil to, čo mu radili, a tak majú teraz doslova gombík na pomoci. 

Takže dávať do reklamy, ako vám niečo pomôže - to môže byť aj chyba. Pretože mnohí ľudia pomoc odmietajú.

Pokiaľ má byť marketing len o tom iba ako zarobiť peniaze, jednoducho dostať ich od ľudí akýmkoľvek spôsobom - tak to je iný problém. Napríklad takí “šmejdi”, ktorí lákajú hlavne dôchodcov na výlet alebo večeru a potom ich tam terorizujú a niečo veľmi predražené im za každú cenu nanútia... 

Našťastie nie každá marketingová kampaň je takáto!

Ešte jeden tip na dobre robený marketing a prospešnosť výrobkov a služieb ponúkaných firmami. A je to taký lakmusový papierik. 

Je tá firma na nejakej sociálnej sieti? Napríklad na facebooku? 

Ak nie, tak to nebude žiadna sláva - pretože práve cez tieto sociálne siete viete získať skutočnú spätnú väzbu na to, čo robíte...

16 komentárov:

  1. Prepáčte ale posledný TIP:
    "Je tá firma na nejakej sociálnej sieti? Napríklad na facebooku?

    Ak nie, tak to nebude žiadna sláva - pretože práve cez tieto sociálne siete viete získať skutočnú spätnú väzbu na to, čo robíte..."

    nepovažujem úplne za šťastný. Dnešná doba je presieťovaná a presocializovaná, každý komunikuje s každým, ale v autobuse alebo vo vlaku Vám nepovedia ani dobrý deň.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pozrite sa, že na sociálnych sieťach skutočne nenájdete určité firmy a dôvod je, že by sa úplne odpísali, ak mali ich zákazníci možnosť komunikovať svoje skúsenosti z ich výrobkami alebo službami, takže aj keď tam boli, tak svoje profily alebo stránky stiahli viď napríklad tzv. "Šmejdi" - takých tam nenájdete.

      Odstrániť
    2. Osobne ma tiež šokovalo, že len tá firma, čo je na F-booku či niečom podobnom, za niečo stojí. (aspoň podľa autora ). Podľa mňa sa na sieťach grupuje len časť populácie a nie každý musí byť nevyhnutne ich fanúšikom ( napr. autor toto komentu ).
      Mám za sebou viac ako 20 rokov korektného obchodovania aj bez sietí a práve inflácia zdieľania všakovakých informácií a kváziinformácií na úkor slušného osobného neanonymného kontaktu má na mňa dostatočný repelentný účinok asi tak. ako účasť v e-tendri s jediným kritériom " cena " bez ohľadu na ponúkanú kvalitu.

      Odstrániť
  2. súhlasím s príspevkom, Facebook nie je jediný a pre každú oblasť vhodný komunikačný kanál, ak väčšina vašich zákazníkov ani nevie čo fb je tak spätná väzba od tých ostatných nemá dostatočnú vypovedaciu schopnosť
    jg

    OdpovedaťOdstrániť
  3. My sme aj uvažovali o facebooku, zatiaľ sme to nespustili a tiež si myslím, že to je na diskusiu, či tam byť alebo nie. Nie preto, že by sme sa báli, ale skôr preto, lebo to môže byť aj zbytočný náklad, keďže facebook funguje hlavne na súkromné účely. Ale nevylučujem, že si ju zriadime. Ale tvrdenie, že kto nie je na facebooku, je to preto, lebo sa bojí (podobne ako Šmejdi), nie na pravda. Ja nemám rád takéto 100% tvrdenia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, či ísť na Facebook alebo nejakú inú sociálnu sieť to je pre každú firmu otázka. Na Slovensku je to najrozšírenejšia sieť, vo svete to môže byť niečo iné. V článku nie je napísané na 100% ani to, že ak tam firma nie je, tak sa bojí.

      Firmy, ktoré chceli predávať cez takéto siete sú často sklamané, dôležité je odpovedať si na otázku "Čo chcete dosiahnuť u zákazníkov alebo potenciálnych zákazníkov cez sociálnu sieť"?

      Odstrániť
    2. Diskusia priniesla jeden zaujímavý poznatok: autor napísal A, čitateľ / diskutér to pochopil ako B, pričom si niečo ešte aj vymyslel, čo v článku vôbec nebolo! Žiaľ, ide o dosť rozšírený jav - ľudia akoby nedokázali chápať presne iba to, čo je napísané / vyslovené, ale si domýšľajú. Možno sú iba nesústredení, informáciu zachytia povrchne, nesprávne ju potom pochopia, čo je príčinou veľmi mnohých nedorozumení, škriepok a pod.

      Odstrániť
  4. Ja si myslím, že to bolo skôr myslené tak, že na sociálnych sieťach, nielen na FB, ľudia-kupujúci vedia rýchlo reagovať a dávať spätnú reakciu na napr. prebehnutý obchod. A toho sa firmy vstupujúce na sociálne siete a neznalé takýchto aktivít častokrát boja. Pretože tam vám priamo a bez nejakých okolkov povedia, že sa im to nepáčilo a samozrejme dozvedia sa to aj ich všetci priatelia a priatelia priateľov. Ale na druhú stranu výhodou je, že sa to dozviete okamžite a viete urobiť nápravu. Keby ste sa to dozvedeli za dva mesiace, tak stratíte omnoho viac času i peňazí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Trafil si to veľmi presne!!!

      Odstrániť
    2. Hlavne si treba uvedomiť, že byť s firmou na Facebooku si vyžaduje trvalú prítomnosť marketingového pracovníka s kompetenciou reagovať. A pritom všetkom firma nemá plnú kontrolu nad obsahom na stránke.
      Preto si myslím, že je lepšie mať dobre spravovanú vlastnú stránku na svojej doméne a moderovaným diskusným fórom s mailovou notifikáciou. Pod kontrolou tak je nie len obsah, ale aj náklady na reklamu.

      Odstrániť
  5. No dám jeden príklad. Firma Orange je na Facebooku. Aké sú tam komentáre?
    Toto je jeden z nich
    Peter Pepo Čapkovič Škoda tých markantne a umelo navýšených cien týchto smartfonov vo Vašom e-shope oproti bežným e-shopom, úplne sa potom totižto stráca výhoda zníženia cien pri braní paušálu.... v niektorých prípadoch nedosiahne ani na cenu mobilu v bežnom e-shope...

    No pre mňa úplne koment, ktorý im berie zákazníkov. Ale máte pocit, že Orange to zruší, ten facebook? Nie, ale môže skryť komentár ako správce tejto stránky.
    Ďalší koment
    Antonina Kalvasterová mna by zaujimalo ci je u vas normalne posielat zakaznikom smsky o o4:43 rano?
    Mne to prijde, že facebook nie je najšťastnejšie riešenie......

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne tak, ak by ich zákazníci boli spokojní, tak tam takéto komenty nebudú! Aspoň majú šancu to dať do poriadku. Ten Peter Pepo má s tými cenami úplnú pravdu! To je tá hra Orangeu - on to popísal presne!

      Pokiaľ hráte so zákazníkmi podobné hry - tak vám to akurát pekne spočítajú...

      Odstrániť
  6. z celého článku bol najlepší - fór

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Díky, poznám ho už celkom dlho, som rád, že sa páčil.

      Odstrániť
  7. marketing nie je iba reklama a FB vobec nie je vhodny komunikacny kanal pre vsetky firmy. opytajte sa ludi, ktori maju s tym skusenosti.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Netreba sa báť negatívnych ohlasov na FB, treba ich brať ako príležitosť ukázať aká ste ústretová firma pri riešení vzniknutého problému.

    OdpovedaťOdstrániť