utorok 28. januára 2014

Kľúčový problém pri kalkulácii výrobkov

Má to samozrejme aj súvis s plánovaním, ale z tohto ste možno už aj unavení. 

O čom idem písať?

O tom, ako (ne)stanovovať ceny výrobkov. 

Ako som zistil za posledné obdobie, tak hlavne vo výrobných a strojárskych firmách sa do ceny výrobkov nekalkulujú žiadne náklady na marketing alebo náklady spojené s predajom.

To je samozrejme možné, ak ste v rámci nadnárodného koncernu v pozícii “Plant” teda výrobný závod. 

Tam ide skutočne o to, že ceny surovín plus ceny energií a cena práce dajú spolu tú najnižšiu výrobnú cenu. Ešte je tu otázka dopravy, či ju znáša koncern alebo výrobný závod.

Ale v prípade, že nie ste súčasť takéhoto koncernu alebo holdingu firiem, tak sa takto ceny kalkulovať nedajú.

Alebo aj dajú...

Ale potom navštíviť osobne 200 klientov ročne je pre nich niečo mimoriadne a časovo, ale hlavne finančne náročné. 

A samozrejme akékoľvek čiastky na toto a marketing alebo len podporu predaja sa im zdajú zbytočné a drahé.

Minimálne tam však chýbajú náklady na vývoj, technológie, reklamácie a náklady spojené s predajom a marketingom.

Vedeli ste, že ak kupujete auto, tak 1000 až 1500 EUR z ceny vozidla na predajni tvoria náklady na marketing a reklamu? U drahších modelov je to ešte viac! 

A to sú náklady na 1 vozidlo, ktoré plánuje len Importér. 

Samozrejme, že samotný výrobca dáva do marketingu ďalšie a nemalé prostriedky. 

Neveríte? 

Veď napríklad Australian Open sponzorovali výrobcovia - KIA, Rolex a ďalší.

Možno sa natíska stará známa otázka:


Čo je väčší problém - vyrobiť alebo predať?

6 komentárov:

  1. Aktuálne najväčší problém je vyrobiť za takú cenu, aby bolo predajné.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím s pánom Alaxinom. Môžem urobiť detailnú nákladovú analýzu a kalkulovať do ceny všetky "oprávnené náklady" keď nakoniec zistím, že ázijská konkurencia je o 1/3 nižšie. A čo teraz?? Vzdať sa a (ne)zarobiť aspoň na podnikovú réžiu? Martin Rybár

      Odstrániť
    2. Určite áno, no tak ako to popisujem v článku sa firmy správali aj pred krízou, keď mali dosť zákaziek a nebol taký tlak na ceny.

      Je jasné, že keď potrebujete prežiť, každá zákazka dobrá ale tak sa nedá fungovať dlhodobo

      Odstrániť
    3. Také zákazky podľa mňa by mali byť len u mienkutvorných zákazníkov, ostatných nie odignorovať, ale dať im cenu normálnu... Mimochodom u nás aj mienkutvorný zákazníci dostávajú normálnu cenu na začiatku... Aj napriek obavám o prežitie...

      Odstrániť
  2. Často býva problémom správne priradenie "oprávnených nákladov". Výrobná réžia nie je oprávnený náklad, najme ak máme nevyťažené technológie. A ak si riaditeľ kúpi nové auto, tiež sa dá diskutovať o oprávnenom náklade.
    Ale procesné kalkulácie, ktoré to dokážu sprehľadniť, využíva len málo firiem ...
    Milan Veščičík

    OdpovedaťOdstrániť