streda 17. septembra 2014

Problémy a zodpovednosť

Ak vo firme, pri práci vznikne problém, treba ho riešiť.

Otázkou je - KTO by ho mal riešiť?

Niektorí pracovníci v tom majú vždy jasno - predsa šéf, čo by inak robil?

A niektorí „nekompetentní” šéfovia sú dokonca šťastní, že môžu svojim podriadeným denno denne dokazovať, že oni sú jediní, ktorí vždy vyriešia všetky problémy.

Otázkou je - koľko z tých problémov, ktoré Vám pracovníci predkladajú, vedia a môžu zvládnuť oni sami? A nejedná sa o prípad, že riešenie prekračuje jeho právomoci?

Tak prečo to obvykle pracovník nerieši sám? 

Často z nasledovných dôvodov:

Buď nevie ako na to (a to sa dá akceptovať len u nových, nezaškolených pracovníkov a tiež sa to dá pochopiť - aby situáciu ešte nezhoršili alebo niečo nepokazili), alebo sa len chce zbaviť zodpovednosti za svoje rozhodnutie. 

V každom prípade je toto pre neho najjednoduchšie a veľmi pohodlné riešenie.

Viete si predstaviť situáciu, že pracovník pracuje vo firme 4-5 rokov na nejakej pozícii a vznikne problém a jediné, čo ho napadne, je ísť za šéfom a oznámiť mu, že nemôže pracovať, lebo sa vyskytol problém?

Asi áno, lebo toto sa v niektorých firmách vyskytuje dosť často. 

Prezentovať problém pred šéfom je vlastne povedať mu: „Nemám na to, aby som svoju prácu zvládol.”

A neraz má na to celkom „rozumné” dôvody: „Je to jeho firma, tak nech si to rieši. Ja som zodpovedný len do výšky môjho platu.”

A to je skutočný dôvod. 

Hrá sa o to, KTO za celú situáciu prevezme zodpovednosť!

Lebo ak rozhodne šéf (dobre alebo zle), tak je to jeho vec, jeho zodpovednosť. 

Niekedy sa ale hrá vo firmách iná hra. 

Tajiť a zamlčovať problém(y) pred šéfom je ešte horšie. Pracovník čaká, či sa to prevalí alebo nie. Prečo? Aby sa šéf nenahneval, aby neprišiel o prémie, aby šéf nezistil, že je nekompetentný, … O tom, ako to poškodí firmu ani neuvažuje. 

Ako z toho von?

Ak za vami príde pracovník s problémom, vždy od neho žiadajte, aby navrhol riešenie!

Prečo? Lebo väčšinou vám dá o danej situácii - probléme len zlomok informácií, ktoré má on a chce po vás, aby ste kompetentne rozhodli. A to by ste museli byť skutoční „kúzelníci”, aby ste sa rozhodli správne!

Ako šéf s jeho riešením môžete a nemusíte súhlasiť.

Aké sú tu chytáky?

Pracovník Vám dá na výber viac ako jedno riešenie. Pozor! Je to len elegantnejšie prehodenie zodpovednosti na šéfa.

V každej firme sa pri práci vyskytujú problémy. A prax ukazuje, že 90-95% z nich, dokážu a vedia vyriešiť sami pracovníci (majú na to znalosti, prax a aj kompetencie), teda ak chcú…


2 komentáre:

  1. posledná veta: ... pracovníci (majú na to znalosti, prax a aj kompetencie)...
    Poprosil by som o vysvetlenie, čo autor rozumie pod znalosťami a čo pod kompetenciami? V časti "kompetencie" Národnej sústavy povolaní sú jednotlivé kompetencie rozdelené do troch hlavných skupín "Všeobecné spôsobilosti", "Odborné vedomosti", "Odborné zručnosti". Niekedy sa stáva, že manažéri zamieňajú výraz "kompetencie" za "právomoci".

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zdravím Viktor,
    dobre, že na to upozorňujete - v slex.sk je kompetencia definovaná ako okruh pôsobnosti, právomoc. Bežne sa povie: "Nemá na to kompetencie", a znamená to, že nemá na to oprávnenie alebo právomoc.

    Kompetentný na druhej strane znamená aj spôsobilý, schopný, zručný, ...jednoducho niekto kto má v tom čo robí výsledky.

    Takže asi by bolo správnejšie v tej vete napísať namiesto kompetencie slovo právomoci.

    OdpovedaťOdstrániť