streda 15. apríla 2015

„Hodinový“ pracovník

Je jasné, že to bude mať súvis s časom alebo hodinami, ale to nie je všetko. 

Takže o koho sa jedná?

Je to pracovník, podľa ktorého si môžete nastavovať hodinky.

Presne na 8:00 ráno príde do práce a presne o 17:00 vypne počítač a odchádza domov. 

Čo je na tom zlé? 

Na prvý pohľad nič. 

A samozrejme predpokladáte, že podobne rieši aj svoju prácu a zverené úlohy. Takže by sa malo jednať o špičkového pracovníka - hviezdu.

Ale je to skutočne tak?

Ak áno, tak vám gratulujem! Ale možno, že sa pozriete na jeho prácu alebo pracovné výkony bližšie (podrobnejšie) a zistíte, že robí chyby. Keď mu zadáte úlohy, tak zistíte, že v pohode nedodrží termíny alebo odloží na zajtra. Jednoducho nedokončí svoju prácu bez ohľadu na potreby firmy alebo prácu iných. Že niekto na jeho výsledok čaká a potrebuje ho? Čo ho do toho, jemu padla.

Veď pracovný čas je od 8:00 do 17:00 s hodinovou  prestávkou na obed. 

A on to presne dodržuje.

Prečo sa takto správa?
  1. Lebo nie je člen tímu
  2. Jeho ciele nie sú firemnými cieľmi, on presadzuje seba
  3. Možno že je platený fixnou mzdou (alebo hodinovou), tak na čo by robil viac
  4. On si chce svoje odrobiť, a potom mať voľno. Toto je však prístup robotníka, alebo manuálne pracujúceho človeka niekde za pásom vo fabrike, jednoducho ďalšia smena ho od stroja vyženie, takže aj keby chcel, nemôže zostať na pracovisku. Pre ľudí pracujúcich v administratíve, obchode alebo manažmente je takýto postoj k práci absolútne neprijateľný. Takže čo s ním?
Lenže tieto „PREČO“ nie sú podstatné. To podstatné je, akú prácu odvádza a či dokončuje načas zverené a rozrobené veci.

Ak ho necháte vo firme, skôr, či neskôr týmto nainfikuje aj ostatných pracovníkov. A máte problém. 

Otázka je, čo je normálne?

Ako pre koho. Pre odborárov je to určite ukážkový prístup pracovníka k práci.

Pre potreby firmy alebo pre zákazníka je to niečo absolútne nevhodné. 

Predstavte si napríklad takto pracovať kaderníčku. 

Ak bude chcieť ako švajčiarske hodinky chodiť domov, pričom má pracovnú dobu povedzme do 16:00, tak si môžete byť istí, že zákazníka, ktorý príde do kaderníctva o 15:45, už neostrihá. 

Čo robí tých posledných 15 minút? 

Pripravuje sa na odchod domov! 

Čo robí pre zamestnávateľa - nič! Ale chce to mať zaplatené. 

Alebo si to predstavte ešte inak, strihá zákazníka a má ostrihanú tak pol hlavy, padne 16:00 a ona sa zbalí a odíde domov. 

Zdá sa vám to neskutočné? 

A presne takto pracuje „hodinový“ pracovník, podľa ktorého si môžete doslova nastavovať hodinky.

7 komentárov:

  1. Ak musí zamestnanec pravidelne zostať po pracovnej dobe v práci je to chyba vedenia.

    a) Ak je pracovník neschopný za svoj pracovný čas splniť svoje pracovné povinnosti je potrebné ho vymeniť za schopného. Ak doteraz nebol vymenený je to chyba vedenia.

    b) Ak zamestnanec dostáva viac práce ako je schopný pri 100% nasadení za pracovnú dobu zvládnuť je potrebné na prácu prijať ďalšieho pracovníka alebo prácu prerozdeliť. Ak to doteraz nebolo spravené je to chyba vedenia.

    Chcel som ešte písať o výnimke zostať v práci po pracovnej dobe pre potrebu splnenia termínov, ale aj to je v podstate chyba vedenia, nakoľko buď dohodlo termíny, ktoré sa za normálneho chodu firmy nedajú splniť prípadne dovolilo neschopným zamestnancom zanedbať svoju prácu a tým dostať do časového stresu svojich kolegov, ktorí si inak svoju prácu plnia včas.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. si debil, to je tiež chyba vedenia ?

      Odstrániť
    2. peter ma pravdu, pravidelne nadcasy znamenaju personalne poddimenzovanie a aj ked su preplacane, pracovnici su coraz viac vycerpani a hrozi skrat, ktori nebude pre firmu prinosny

      Odstrániť
  2. Ešte že sme anonymní a a vedieť napísať "si debil" .... to je také vhodné asi naozaj toho hodinového zamestnanca. V niečom má Peter pravdu ale nemusí to tak byť vždy.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Fór
    A čo ak nie je ani hodinový ? :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Peter má pravdu, ryba smrdí vždy od hlavy, schopné vedenie si vie vybrať aj schopných zamestnancov a firma šlape. Ak je vo firme dlhodobo určitý počet neschopných zamestnancov a nikto to nerieši, škodí to všetkým a aj firme, aj keď častokrát sú nútení tí schopní vykompenzovať prácu tých neschopných a tým pádom to firma až tak nepocíti, ale je to nespravodlivosť, ktorá časom vyženie preč práve tých schopných, takže nakoniec tá firme aj tak na to doplatí. Tolerovať takého zamestnanca dlhodobo nie je určite správne.

    OdpovedaťOdstrániť