pondelok, 12. októbra 2015

Prečo dnes nefunguje štandardný marketing?

Každý si už asi všimol, že klasický marketing akosi prestáva fungovať

Takže reťazce nám už nehádžu letáky do schránok v množstvách ako kedysi, bilboardy si nevšímame a keď beží reklama v televízii, ľudia prepínajú na iné kanály alebo od telky odchádzajú. 

Toto nie je veľmi dobrá situácia pre firmy, ktoré majú špičkové a kvalitné výrobky (služby) a chcú dať o sebe a svojich výrobkoch vedieť potenciálnym zákazníkom.

Prečo sa to deje?

Z dvoch dvôvodov. 

Jednak preto, že časť týchto tzv. reklám sa snaží doslova manipulovať s ľuďmi a to už dnes ľudia nemajú radi, teda si to so sebou (alebo na sebe) robiť nenechajú.

Druhý dôvod je, že v mnohých reklamách sa jednoducho nehovorí pravda!

Práve vrcholí jedna z najväčších afér v oblasti motorizmu: „Dieselgate“.

Áno, v Európe by na to asi neprišli, pretože tu je štandard, že nafta je lacnejšia ako benzín a teda spotrebiteľov moc nezaujímajú nejaké emisie, ale skôr spotreba. Mimochodom pri spotrebe sme si už zvykli, že sa prakticky to, čo je uvádzané v technických preukazoch pri bežnej jazde nedá dosiahnuť a teda tieto normované lži berieme ako fakt.

Lenže v USA je to práve naopak! 

Tam je benzín lacnejší ako nafta a ľudia nemajú moc dôvodov kupovať si dieselové osobáky. Veď načo, keď liter benzínu tam vyjde na nejakých cca 75 centov? (samozrejme závisí na kurze dolára voči euru)

Teda ísť tam s reklamou „Clean diesel“ bolo na rovinu - dosť odvážne. Až to jeden profesorko zmeral a zistil pravdu!

Ak si myslíte, že s inými výrobkami sa to nedeje, tak ste na pekne veľkom omyle!

V Čechách majú celkom peknú aktuálnu kauzu - s piškótami Opavia. Sú bezkonkurenčne najdrahšie (za posledné 2 roky sa cena zvýšila o 40%), ale čo horšie, aj podľa zákazníkov - najhnusnejšie. A to len výrobca presťahoval výrobu do Poľska a zmenil receptúru a tvrdil, že nič sa nezmenilo a na obale zostal nápis „Tradičné piškóty OPAVIA“. 

No Češi tomu vymysleli aj pekný slogan: „Čím dražší, tím hnusnejší“.

Tu žiadny úrad nezasahoval. Ani nemusel. Zasiahli nespokojní zákazníci a pod ich kritikou musela firma dokonca zrušiť svoje facebookové stránky.

Aké je z toho poučenie?

„Nikdy neklamte v marketingu a PR!“


Ak poznáte nejakú inú kauzu - reklamu, kde sa nehovorí pravda, či rovno zavádza - napíšte do komentárov. Ďakujem.

11 komentárov:

  1. Typickým príkladom je Coca Cola, reklama uhasí smäd, ktorá bývala , tak na tej som sa vždy dobre pobavil.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. s týmto súhlasím, myslím však, že celé je to postavené na súčasných princípoch prioritných zámerov firiem, kde to je väčšinou ekonomický či imidžový úspech. som toho názoru, že ak sa hlavným zámerom (poslaním) firmy stane priorita pomôcť resp. poslúžiť a až potom budú ostatné zámery, tak nebudú vznikať tieto dôvody na nepravdy, lži, podvody...Dnes sú tlačení manažéri, marketéri do čísel, do výsledkov, sami sa tlačia do vysokého imidžu, úspechu byť lepší ako ostatní (nezaostávať, byť výnimočne kreatívni v komunikácii...), čo bohužiaľ ak sa dáva na miesto v hodnotách firmy (a ludí v nich) pred pridanou hodnotou, ktorou niekomu pomôžem, tak idú títo manažéri až do krajnosti a to sú presne tie klamstvá, podvody... Keďže sú to všetko veľmi múdri, vzdelaní ľudia tak tieto podvody sú veľmi sofistikované... Poďme a diskutujme teda o skutočných hodnotach, podstate podnikania...podľa mňa aj každý jeden manažér (bez ohľadu čo a ako doteraz riešil) má v sebe túto hodnput pomáhať - len ju dávajme viac na piedestál. Tá skutočná pridaná hodnota pre zákazníka je ťažšie merateľná ako nejaký obrat, zisk či marža - nestavajme všetko preto prioritne na číslach, potom aj manažér nebude pociťovať potrebu byť "in" len a len cez ne a bude sa viac otvárať tej skutočnej svojej hodnote i hodnote svojej firmy, ktorú vie dávať svojim zákazníkom...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mne sa páči to naše slovo reklama, ak ho rozdelíme na re klama, tak je ten význam úžasne výstižný - opakovane klamať. Slovenčina je v tomto veľmi výstižná!!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja som za, obchod má byť vzájomne výhodný, pre firmu aj pre zákazníka. nesmieme ho klamať a som celkom pobavený nad tým, ak sa na klamstvo príde. Ale pozor, slovo sluha vystihuje iný význam, pretože aj zákazníci sú často takzvane nenažraní, chceli by službu bez zaplatenia, grátis, atď. Ten dôraz na zisk je dôležitý, keďže hlavným produktom firmy je zisk pre majiteľov.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. to je presne ten rozdiel ak bude prioritný zisk tak nikde nebude prioritnejšia služba pre niekoho. To že zisk je hlavný produkt firmy je len určitá poučka vkladaná do hláv,lebo je ľahko merateľná a určuje ľahko úspech....Dôležité je preto podľa mňa otočiť hodnoty najskôr služba potom vlastný zisk. nemôžem najskôr chcieť zisk a potom až dávať - a bohužiaľ takto je to nastavené v hodnotách :-( .... Samozrejme je aj to, že máme vlastnú sebahodnotu, t.j. presne ak máme zákazníka, ktorý nedodrží dohody (t.j. tiež rieši nákup so svojou najvyššou hodnotou a tou je vlastný zisk a nie je tam tak hodnota napr. dodržiavať dohody...) tak si riadne svoju sebahodnotu bránime... presne kvôli týmto veciam (pohľadom) je potrebné HODNOTY firmy dávať do popredia pre diskusie na rôznych miestach, fórach, akciách i priamo vo firmách...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ja si myslim ze klamanie je len jeden dovod. Exituje vsak cela rada ostatnych a eleminovanie ich negativneho vplyvu na marketing je tiez velmi zaujimave a podstatne. Bohuzial nestaci v reklame len neklamat.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Mali by sme tu dávať príklady. Všetky výrobky, ktoré sa "pýšia" tým, že neobsahujú cukor, zvyčajne obsahujú ešte horšiu vec ako samotný cukor. Chemikáliu, ktorá čisto náhodou chutí sladko.
    Ešte dobre, že klasickú soľ (NaCl) nezamieňajú s inou soľou, lebo by to bolo už dragické pre užívateľa okamžite. Takto našu mladú generáciu zabíjajú postupne.
    Ak dieťa odmalička pije tú hnusnú limonádu, ktorú im rodičia kupujú, tak oni im dôverujú a tak deti neriešia, či je to pre ne zdravé...
    A rodičia v reklame vidia to, že tam cukor nie je a to im stačí. Že je tam pridaná iná (vraždiaca) chemikália, to už im nik nepovedal (radšej).
    Inak s Coca-colou mám veľmi dobré skúsenosti. Vodný kameň po jej použití z kuchynského dresu ide parádne preč! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Keby len vodný kameň, ale ak neviete vyčistiť toaletu, tak Coca-Cola je na to absolutne ideálna :-D, neviem prečo o tomto v reklame nerozprávajú, veď to by klamať nemuseli :-D

      Odstrániť
    2. Coca Cola obsahuje kyselinu fosforečnú, tá je obsiahnutá aj v prípravku na odstraňovanie vodného kameňa. Preto tie účinky. Inak je Coca cola dobrá aj na pasiváciu titánu...

      Odstrániť
  8. Tak práve u tej aféry s dieslom u VW by som povedal, že to krásne ukazuje nezmyselnosť celej tej legislatívy okolo skleníkových plynov...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Prečo je s emisiami dieslov v USA problém a v európe až tak nie? Kvôli emisným normám a limitom v nich. V jednom motoristtickom časopise, vraj najčítanejšom na Slovensku, bol o tomto zaujímavý článok. V USA nie je len benzín lacnejší ako nafta, ktorá je oproti európskej menej kvalitná, ale aj emisné limity sú nastavené aby ich splnili aj veľkoobjemové benzínové motory, kt. produkujú viac CO ako diesle, zato omnoho menej NOx a v tom je pes zakopaný. USA limity dovoľujú vyššie emisie CO ako Európske, ale NOx asi len desatinu z Európskeho limitu.

      Odstrániť