nedeľa 16. júla 2017

Odkladanie veci na neskôr

Odkladajú veci na neskôr.

Pravdepodobne každý z nás pozná ľudí, ktorí odkladajú veci na zajtra alebo na neskôr.
Niektorí to robia preto, lebo fakticky nestíhajú všetko vybavovať naraz, iní preto, lebo sa im do niektorých vecí nechce a ďalší to robia v nádeji, že sa to nejako vyrieši samo.
Je to ale úplne jedno, aký má kto dôvod.
Dôležité sú dôsledky takéhoto správania sa pre daného človeka v živote, nie je to len o tom ako riadiť firmu alebo v nej pracovať.
Určite poznáte ľudí, ktorí sa sťažujú na druhých aký sú nezodpovední, že niečo sľúbili a nedodržali to, alebo to síce spravili, ale neskoro. Poniektorí dokonca aj vyplakávajú, že prácu odrobili a tie faktúry im odberateľ neplatí, alebo keď aj zaplatí, tak je to až na tretiu upomienku, či dokonca stále po splatnosti 2 a viac mesiacov.
Čo sa v skutočnosti deje človeku, ktorí má tendenciu veci odkladať?
Presne to, čo on robí vo vzťahu k iným!
Prečo?

Za prvé v živote platí - čo dáš, to dostaneš.
A za druhé - jednoducho - je to o tokoch
Keď človek zastaví alebo podrží nejaký tok smerom von (a odloženie vecí na neskôr je zastavený tok smerom von), tak sa mu automaticky (a to absolútne automaticky) zastavia toky smerom dnu
Napríklad predajca si šetrí objednávky alebo registrácie na budúci mesiac, aby mal vyrovnané výkony a čo sa mu v živote deje? On zastavil tok smerom von a teda neraz nevie zarobiť viac ako priemer, lebo to je tok smerom dnu. Navyše vlastne nikdy nič nezarobí, lebo je „rozumný“ a šetrí si na budúce obdobie - mesiac a teda aj tento vesmír je rozumný a nedovolí mu zarobiť viac, ako mu stačí na holé prežitie. 
Predajca šetrí čas a energiu, takže odloží stretnutie s klientom, lebo by musel ísť 200 km len kvôli nemu a potom sa čuduje, že klient sa nechce s ním stretnúť, alebo že už dokonca nakupuje od iných firiem. 
Alebo má 10-tky neodpovedaných mailov (stopuje tok von) a nevie nikde získať dostatočný počet objednávok, aby zvýšil obrat firmy pre ktorú pracuje (čo je zasa stopnutý tok) a potom sa čuduje, že má malú províziu alebo plat. 
Alebo len neodpovedá šéfovi alebo dodávateľom včas na ich komunikáciu (maily, telefonáty, sms, …), tak si sám zastavuje toky smerom dnu - a jeden z nich je aj plat.
Je jedno aké, alebo ktoré toky smerom von zastavuje, tento vesmír mu s absolútnou presnosťou zastaví ten, pre neho v tej chvíli najdôležitejší tok smerom dnu. Je to veľmi nekompromisná záležitosť.
Predstavte si, že niekto sa takto chová vo firme (a odkladá rozhodnutia a veci na neskôr) a veľmi sa diví, že nemá autoritu u ľudí - aj toto je jeden zo spôsobov ako riadiť firmu…
Je to ako keď človek chce vyhrať v LOTE, ale kúpu losu vždy odloží na budúci týždeň. Takže darmo uhádne čísla, k výhre sa nikdy nedostane.
Pre niekoho je to poučné, a niekto takto prežije celý život.
Otázkou len je, či mu to za to stojí...




3 komentáre:

  1. Velmi zaujimavy pohlad na vec...
    ...a ked sa pozriem na vlastne skusenosti, aj velmi pravdivy.
    Vdaka za tento poucny clanok.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Aj som chcel hneď po zverejnení blogu napísať komentár, ale trochu som to odložil... ;)

    Dôvody prokrastinácie, alebo teda odkladania sú podľa mňa podstatné a nie "je to jedno".
    1. ak proste nestíham, tak idem paretovou metódou 80:20, a tých 20% roboty, ktoré zaberajú 80% času má smolu.
    2. ak sa mi do konkrétnej činnosti nechce, je to horšie. Už som aj okná na internátnej izbe umýval, čo sa mi tak nechcelo sa učiť na skúšku. Niekoho časový stres pozitívne motivuje a podáva vyšší výkon, ale je to individuálne.
    3. "ono sa to urobí samo" veľakrát platí. Nie nadarmo sa hovorí, že problém, ktorý sa do týždňa nevyrieši sám, si nezaslúži moju pozornosť. :-D Ale vážne, ľudia sú leniví robiť aj rozmýšľať. A spoliehajú sa, že však tento "ochotný blbec" pomôže, poradí, vyrieši, spraví. A moja skúsenosť je taká, že možno štvrtina vecí ktoré "treba súrne" vyriešiť, spraviť, pomôcť, sa vie vyriešiť "sama". Proste poviem že teraz hneď nemôžem a "Samo" pohne rozumom a vyrieši to sám. Samozrejme, je potrebné správne odhadnúť, čo môžem na Sama delegovať a čo je už vážny problém, ktorý treba riešiť.

    OdpovedaťOdstrániť