streda 25. januára 2012

Základy práce šéfa

Už bolo veľa popísané o tom, kto je dobrý šéf, akú by mal mať kvalifikáciu. Aké by mal mať schopnosti a vlastnosti. Čo by mal alebo naopak, čo nemal robiť. Ako by sa mal, či nemal správať a podobne.
Pravdou je, že vo firmách ale aj ostatných organizáciách pracuje veľa  schopných ľudí. 
Prax ukazuje, že schopný a kompetentný človek vie robiť veci lepšie. 
Ako pristupuje takýto človek k práci a svojim pracovným povinnostiam? Čestne a zodpovedne. Teda robí si svoju prácu a v plnej miere za to preberá zodpovednosť. Všetky problémy rieši a zvláda sám. Dosahuje skvelé výsledky a jednoducho nemá sa za čo hanbiť. A právom môže byť na seba hrdý.
Problém však neraz nastáva, ak má riadiť ľudí.

nedeľa 8. januára 2012

Ako merať výkony pracovníkov?

NHL

Pozrime sa na šport. Tak napríklad hokej a NHL. Prvý výkon hráčov hodnotí obvykle komentátor. Ďalej diváci na štadióne a ďalšie milióny pri televíznych obrazovkách, či na internete. A samozrejme tréner, realizačný team a dokonca aj spoluhráči. 
V NHL je štandardom, že výkon jednotlivcov a aj výkony jednotlivých teamov merajú najmä štatistikami. Celá NHL je popretkávaná rôznymi tabuľkami a rebríčkami. V skutočnosti merajú takmer všetko. 
Pracujú s faktami, ktoré sú veľmi dobre zdokumentované. Ktorýkoľvek zápas si môžete znova prehrať a pozrieť na internete (napríklad na http://video.nhl.com/videocenter/). 
Žiadny z hráčov, na rozdiel od bežných pracovníkov, sa nemôže vyhovárať na to, že tam nebol alebo niečo nespravil. Alebo vás presviedčať, že to vykonal presne ako ste mu to povedali, a ono to len zle dopadlo.

Pokusy nahrávať zamestnancov na kamery majú však jeden háčik. Kto si to bude denne prehrávať a pozerať sa na to? Takže sa to rieši inak. Ako?

streda 7. decembra 2011

Prečo delegovať?


Je to večná dilema manažérov. Ale aj to, čo odlišuje špičkového manažéra od priemerného. 

Otázka, ktorú si už každý vedúci pracovník aspoň raz dal: 

Urobím to sám alebo na niekoho delegujem?
Dôvody, prečo niektorí manažéri radšej sami vykonajú nejakú prácu alebo úlohu, namiesto toho, aby ju delegovali na podriadených sú (jedná sa o originálne výroky šéfov):
  1. Ak to spravím sám, bude to rýchlejšie.
  2. Za čas, ktorý potrebujem na to, aby som podriadenému vysvetlil, čo a ako má spraviť, to už môžem mať spolovice hotové.

pondelok 21. novembra 2011

Prečo robiť v kríze marketing?

Ak sa bežná firma dostane do problémov, mám na mysli, že nedostatočne predáva alebo sa jej zmenší trh, či je jednoducho vo svete kríza, väčšinou prvé, čo zoškrtajú manažéri a šéfovia sú náklady na reklamu.

Obrat firmy
Ďalej zastavia investície do ľudí aj do technológií, teda zrušia vzdelávanie a investície do firmy. Niekedy dokonca koketujú s myšlienkou prepustiť najdrahších zamestnancov (ľudí, ktorí majú najvyššie príjmy, častokrát bez ohľadu na ich prínos a výkony, ktoré podávajú). Nie vždy je to v tomto poradí.
Pravdou je, že takto sa dajú skutočne znížiť náklady na prevádzku a aj niečo ušetriť. 
Takže stručne - začala kríza, ideme šetriť!
Je jasné, že pokiaľ firma - predaj firmy stagnuje alebo sa skôr znižuje, je nutné tvrdo optimalizovať a zefektívňovať všetky procesy a činnosti, ktoré sa vo firme vykonávajú. 
Je tiež jasné, že si vo firme musia oddelenia, či dokonca jednotlivci utiahnuť opasky.
Napadá ma však jedna otázka:
“Poznáte niekoho vo Vašom okolí, kto šetrením zbohatol?”.

streda 2. novembra 2011

Kto je skutočný nepriateľ riadiaceho pracovníka?

Dalo by sa povedať, že ten, čo voči nemu intriguje alebo otvorene na neho útočí. Toto každý šéf rýchlo rozpozná, pracovníka identifikuje a patrične zakročí. 
Ešte niekto iný? Áno.
Ten, kto vyrába nadprácu iným, neplní si svoje povinnosti alebo zameriava pozornosť manažmentu a ľudí smerom do firmy (častokrát práve na seba) a nie na zákazníka. 
Niekedy to je jedinec, niekedy celofiremný šport.
Na produkcii a na zákazníkoch by mala byť zameraná naša pozornosť. Lebo ak nedáme pozornosť zákazníkovi a jeho potrebám, tak jednoducho prídeme o peniaze. Vnútri vo firme ich nikto nevyrobí. 
Kto to teda je?

pondelok 17. októbra 2011

Čo je ľahšie - vyrobiť alebo predať?

Výroba

Je to skoro podobné, ako hľadanie odpovede na otázku, čo bolo prvé: “Vajce alebo sliepka?” Jednoducho výrobcovia Vás budú presviedčať, že predávať je ľahšie a naopak obchodníci, že vyrobiť vie každý.
Ak sa na tento problém pozrieme z hľadiska súčastnosti je zrejmé, že vo svete je v mnohých odvetviach nadbytok produkcie alebo inak povedané nadbytok výrobných kapacít. 
Vyrobiť kvalitný výrobok za tomu zodpovedajúcu (dobrú) cenu dokáže dnes v každej brandži naozaj veľa firiem. 
To, čo však dnes klesá alebo stagnuje je spotreba. A to aj napriek tomu, že za posledných 12 rokov na svete pribudla miliarda ľudí. Ľudia si vďaka kríze uvedomili, že nie všetko potrebujú alebo musia mať. 

streda 5. októbra 2011

11 rád ako sa stať skvelým pracovníkom

  1. Čokoľvek, čo robíte, robte ako profesionál.
  2. Nechoďte za šéfom s problémami - ak už musíte pred šéfom rozprávať o problémoch, majte pripravené riešenie.
  3. Svoje nápady, alebo zlepšenia práce nikdy neprezentujte formou “Šéfe mal by si spraviť to a to”.
  4. Nikdy nekritizujte ani nekomentujte názory alebo príkazy šéfa pred ostatnými. 
  5. Každú pracovnú úlohu dokončite včas. Nezabudnite o tom informovať Vášho nadriadeného.
  6. Využívajte svoje postavenie a bežné problémy jednoducho zvládajte sami. Máte na to kompetenciu. Uvedomte si, že Vás šéf najal na to, aby ste bežné problémy a veci riešili sami a nenosili mu ich na stôl.
  7. Dodržujte a presadzujte platné firemné smernice,
  8. Nezdržujte vo firme komunikáciu. Na maily odpovedajte ihneď, najneskôr však nasledujúci pracovný deň.
  9. Pokiaľ nedostávate príkazy a úlohy písomnou formou, zaveďte si diár alebo zošit, do ktorého si budete príkazy a úlohy zapisovať, aby ste na nič nezabudli.
  10. Nebojte sa, upozorniť  na zle alebo nedbalo vykonanú prácu Vašich kolegov. Vždy to povedzte najprv príslušnému pracovníkovi a následne o tom informujte aj šéfa.
  11. Ak k tomuto pridáte vysokú emóciu a dobrú náladu, tak z Vás naozaj bude skvelý pracovník.
Buďte si vedomý, že Vaše výplaty platia spokojní zákazníci firmy, no o odmenách rozhoduje šéf.

Chcete vedieť viac? Kliknite sem.

streda 21. septembra 2011

Čo je dobré na MLM?

Postoj ľudí k MLM je rôzny. Jedni ho vynášajú do neba a druhí ho preklínajú. Nechcem MLM systém ani vyzdvihovať ani zatracovať. 
Najlepšie je, ak si nejakú formu tohto predaja vyskúšate na vlastnej koži. Musím však povedať a je jedno, či už budete jeho zástancom alebo odporcom, že tento systém predaja ľuďom jasne ukáže nasledovné veci: 

  • ľudia zistia, že predávať nie je až tak ľahké a nevie to každý,
  • na to, aby vedeli predať, musia dokonale ovládať parametre, či vlastnosti výrobku/služby, ktorú ponúkajú,
  • to nestačí, pretože musia vedieť, k čomu výrobok zákazníkovi slúži a vyzdvihnúť, v čom mu to zjednoduší a uľahčí prácu alebo život,
  • musia sa naučiť jednať a vychádzať s ľuďmi,
  • na to, aby sa to naučili, si musia zaplatiť a absolvovať niekoľko školení
  • nakoniec zistia, či vedia predávať a či ich to baví.
Či už v systéme nakoniec zostanete alebo nie, môžeme skonštatovať, že neraz sa takto snažia predávať hlavne dámy. 
Rôzne firmy ako napr. AMWAY (Avon, Oriflame, Mary Kay - tu nerozlišujem MLM a priamy predaj) dávajú takto príležitosť mamičkám na materskej, ženám a dievčatám na príležitostný zárobok popri škole alebo zamestnaní. Veď komu by sa pár korún vlastne euro na prilepšenie nehodilo?
Mnohé z nich práve tento systém naštartoval, zvýšil im istotu a sebadôveru. A dnes sú z nich úspešné obchodníčky, poisťováčky, realitné maklérky, manažérky či dokonca podnikateľky v úplne odlišných brandžiach.
Viac o MLM nájdete tu

pondelok 5. septembra 2011

Ako komunikovať vo firme?

Vojaci veľmi dobre poznajú známe “Bez spojení není velení”. Teda darmo má armáda geniálneho vodcu a veliteľa, ak sa jeho rozkazy a pokyny nedostanú ku generálom a cez nich až k obyčajným vojakom, nič sa nestane. O význame komunikácie teda nemusíme veľa diskutovať. 
Pozrime sa na najčastejšie formy vnútro firemnej komunikácie. 
Najpoužívanejšia je ústna komunikácia
Je považovaná za najrýchlejšiu. Je to pravda, pokiaľ sa jedná o stručné a jasné príkazy. Problém však nastáva, ak pracovník váš príkaz nevykoná a presviedča vás, že ste mu to nepovedal alebo povedal inak. Taktiež pamätať si, čo som komu povedal pred týždňom, nie je v ľudských silách.
Menej častá, ale oveľa efektívnejšia je písomná komunikácia

pondelok 22. augusta 2011

Marketing zadarmo

Raz som riešil so začínajúcou podnikateľkou doslova neriešiteľnú situáciu. Otvorila nový obchod a všetky peniaze investovala do decentného designu a vybavenia predajne, na tovar si musela dokonca požičať.  
Ako mám robiť marketing, keď na to nemám peniaze?
Dobre, koľko ľudí vie, že si otvorila predajňu, že podnikáš? Nie je to náhodou celá rodina, všetky kamarátky a Vaši rodinní priatelia? Koľko tam máš predavačiek? Majú aj oni rodinu, kamarátky a priateľov?
“Áno.”
Takže publikum máme. Pýtajú sa Ťa na tvoje podnikanie, na obchod? Jednoducho ako Ti to ide? A čo im rozprávaš? 

“Že je to ťažké, až do otvorenia stále s niečím problémy, na malého nemám čas. Však vieš, ako to je niečo rozbehnúť, tiež máš obchody.”