štvrtok 25. apríla 2013

Vykonávači versus inovátori


Častokrát sa vo firmách stretávam s rôznym postojom pracovníkov k firemným smerniciam a pracovným postupom. Niekedy si z toho robia posmech, niekedy ich priam horlivo dodržujú. 

Prirodzený postoj ľudí a to je jedno či chlapov alebo žien k nejakému návodu je, že on to vie. Zoberte si len kedy ste si niečo kúpili (auto, telefón alebo fotoaparát) a najprv preštudovali návod.

Väčšina ľudí začne najprv skúšať a až keď sa zamotá, alebo mu niečo nefunguje, či to dokonca pokazí, tak hľadá návod. Tu je to v poriadku, je to jeho vec, sám za ňu zaplatil, prípadné straty znáša sám.

Čo s prístupom takýchto ľudí vo firme? Tam je to ľahšie. 

streda 10. apríla 2013

Líder, alebo po boji je každý generál


Ktokoľvek, kto riadi ľudí ich súčasne aj vedie. Takže či sa mu to páči alebo nie, je ich vodca. Na Slovensku sa viac používa slovo líder aj preto, že zahraničné firmy pôsobiace u nás majú bežne už na najnižších stupňoch riadenia pozíciu tzv. teamleader (tímlíder, tímlíderka). 

V čom to má líder ťažšie od bežného pracovníka? Rozhodne má ďaleko viac zodpovednosti a hlavne k jeho bežnej práci na vedúcej pozícii pribúda tá najťažšia - práca s ľuďmi.

Sme ľudia a teda robíme aj chyby. Pokiaľ bežný pracovník urobí pri svojej práci chybu, je otázka, či sa na ňu príde a ak áno, tak je bežné, že sa k tomu šéf postaví pragmaticky a nájde riešenie ako z toho von alebo na tom zapracuje spolu s pracovníkom, aby sa to zvládlo. Jednoducho dostane šancu na nápravu. Len v prípade, že je daný pracovník veľmi schopný a uvedomelý napráva svoju chybu sám. Samozrejme, že kritiku za to že urobil chybu a prípadný následný postih (nechcem písať trest) za to často veľmi ale veľmi ťažko nesie, dokonca veľa krát to považuje za nefér. Samozrejme, že čaká, že sa mu odpustí.

Neviem, či ste si to uvedomili ale v prípade, ak spraví chybu šéf - líder, vidia a vedia to všetci. Takmer okamžite! A už hodnotia, kritizujú, samozrejme, že väčšina vie ako to treba urobiť správne alebo lepšie. To je ako keď sú majstrovstvá sveta v hokeji, tak najmúdrejší tréneri sedia v krčme či reštaurácii pri pive. 

pondelok 1. apríla 2013

Dane - a čo za ne?


Jedna milá povinnosť za nami - šibačka. Druhá v utorok pred nami. Posledný deň - Daňové priznania a dane. 

Zaujímavá situácia je na ostrovoch v Karibiku. Nie kvôli pirátom, ale sú to relatívne malé ekonomiky a takmer každý ostrov má svoj vlastný a odlišný daňový systém. Nejdem písať o daňových rajoch, ale aké majú dane a aký je postoj ľudí k ich vyberaniu a plateniu. 

Pred dvoma rokmi som na jednom ostrove stretol domáceho podnikateľa. Popri reči padla otázka aj na dane. On sa mi chválil, že majú viac ako 50% daň z príjmu. Na to som mu povedal, že je to šialené, že ho ľutujem. A on dodal, že nech sa pozriem na ich ostrov - poriadok, čistota, skvelé cesty, žiadne drogy a minimálna kriminalita. Navyše policajti u nich ani nenosia strelné zbrane, len obušok, aj ten, lebo musia. Ak niekto niečo vyvedie, súd prebehne maximálne do 2 týždňov. A nepotrebujú ani registračné pokladnice...
Na inom ostrove som sa stretol s tým, že tam neplatia žiadnu daň z príjmu. Ale všetci platia daň z predaja - akúsi obdobu našej DPH. Je okolo 20% a stačí im. A dôvod? Načo skúmať príjmy ľudí aj tak zo všetkých peňazí, čo minú na ostrove sa daň odvedie. A ekonomika funguje!

A čo je u nás? Kombinácia toho všetkého najnevýhodnejšieho zo sveta. A čo máme za to?

pondelok 11. marca 2013

Bez tréningu to nepôjde


Ľudia vo firmách a hlavne predajcovia ma neustále presviedčajú, že to nie je ľahké. Otázka je, že kedy to bolo ľahké. Ono je jednoduché hrať sa na dobrého predajcu, keď je veľký dopyt alebo firma má taký silný marketing, že zákazníci chodia sami. Veru, vtedy je len treba to nepokaziť a dať zákazníkovi čo žiada. Dnes môžeme s určitosťou povedať, že takých firiem alebo produktov ubúda. 

To znamená, že to už vo väčšine prípadov nejde samo. Predaj dnes vyžaduje oveľa väčšie úsilie ako kedysi. Keď sa rozprávam s predajcami tak je na nich vidieť snaha predať - otázka je len, či to dnes stačí. 

Pozrime sa na šport. 

Napríklad taký tenis - Davis Cup. Tiež je to tímová súťaž a založená na individuálnych výkonoch. Keď sa tam hodnotia hráči, tak komentátor, diváci a tréneri vedia ohodnotiť dokonca každý hráčov úder, nielen víťazné loptičky. Sú vidieť jasné silné a slabé stránky jednotlivých hráčov. 

streda 20. februára 2013

Cítite sa nedocenený?

Alebo inak, ste platený za svoje výkony?

O tom, akú úlohu hrajú peniaze pri udržaní schopných pracovníkov vo firme sa už popísalo veľa. Ale pravdou je, že mzda, či sa nám to páči alebo nie, určuje postavenie ľudí v sociálnom a ekonomickom rebríčku v spoločnosti, v ktorej žijú. Ovplyvňuje, čo si môžu alebo nemôžu dovoliť kúpiť a aký štandard vedia poskytnúť svojim rodinám. A kto by nechcel byť dobre platený?

Veľa firiem tvrdí, že platia ľudí na základe ich výkonov. Je to nakoniec aj moderné. 

Bol robený výskum, kde sa pýtali viac ako 1500 manažérov, aký je rozdiel v pracovnom nasadení a výkonoch medzi najlepším pracovníkom a medzi priemernými zamestnancami vyjadrený v percentách. Dopadlo to celkom jednoznačne - 100 a viac percent. Dalo sa to čakať.

streda 6. februára 2013

Chcú alebo nechcú?


Pozrite sa na svojich ľudí, ktorých máte vo firme alebo v teame, ktorý riadite a odpovedzte čestne na otázku: 

Koľko svojho času ste venovali tomu, aby sa zlepšili v tom, čo robia?

Aby vyrástli po odbornej stránke na svojej pracovnej pozícii a stali sa lepšími profesionálmi v tom, čo robia?

Je jasné, že niečo ich naučíte vy sami osobne ako šéfovia. Otázka je len či to stačí.

A čo oni sami, čo urobili pre to, aby sa zlepšili?

Zoberme napríklad predajcov - obchodníkov. Že majú naštudované nové výrobky, vedia ich ovládať a predviesť zákazníkovi, porovnať so staršími typmi alebo konkurenčnými - toto považujem za úplnú samozrejmosť.

V čom sa teda majú zlepšiť? Pravdou je, že ak dobre nepoznám to, čo predávam, tak to pred zákazníkom bude vyzerať veľmi amatérsky. Ale stačí to na to, aby som predal?

nedeľa 20. januára 2013

Novoročné predsavzatia - zlá správa


Pokiaľ ste si prečítali predošlý článok, tak viete, že základné zlyhanie v plánovaní je schopnosť (alebo neschopnosť) stanoviť si cieľ. Aj to, že len asi 20% ľudí má reálnu šancu ho aj dosiahnuť.

Prečo teda asi len 4% ľudí sú v živote úspešní, šťastní alebo bohatí?

Je ešte nejaké iné zlyhanie? Áno.

V ochote pre svoj cieľ (účely) niečo urobiť.

Jednoducho nestačí cieľ naplánovať, treba začať na jeho dosahovaní aj pracovať. Naučiť sa 500 slov po anglicky za rok, to je predsa 2 slová denne, ak teda počítame len pracovné dni. Je to ťažké? NIE!

Takže začneme. Prvý deň - yes, no. Hotovo. Druhý deň - I, am. Tretí deň - you are. Štvrtý deň - boss, chief (hurá prvé synonymá). Piaty deň - tak toto je ako pre blbečkov.

utorok 8. januára 2013

Novoročné predsavzatia


Dávate si na Nový rok nejaké ciele? Firemné, osobné alebo rodinné? Želáte si niečo, keď si na Silvestra v rodinnom kruhu alebo s priateľmi so šampanským pripíjate? A darí sa vám ich dosahovať? Alebo zastávate názor, že život predsa ide aj bez toho, tak načo si ho kaziť.

Veľa ľudí už rezignovalo. Ani sa im nedivím. Veď kto z nás si nedal niekedy v živote na Nový rok cieľ: “Naučím sa Anglicky”.

Ozaj, koľkí aj začali a skončili tak pri lekcii číslo 13? 

Pozrime sa na základy plánovania. Kde je problém? 

Je to v schopnosti stanoviť si cieľ.

Takže dáme si cieľ: “Budem sa učiť anglicky.” 

Dobre, kedy sa budem učiť anglicky? Dnes, zajtra, budúcu päťročnicu, ešte v tomto živote? Toto nie je dobrý cieľ. 

pondelok 3. decembra 2012

Ako sa pozná "Slabý šéf"?


Už sa veľa popísalo o tom, aké vlastnosti a kvality má mať správny šéf, či vodca. Čo musí spĺňať, ako dosiahne, aby mal rešpekt a úctu.

Ako sa pozná slabý šéf? Jednoducho človek v šéfovskej pozícii, ktorý na to skutočne nemá? Možno mi budete písať, že takí už na svojich pozíciách nie sú. No málokto si uvedomí, že práve takýto človek na akejkoľvek vedúcej pozícii dokáže zničiť firmu ďaleko rýchlejšie ako ktorýkoľvek bežný pracovník.

Prečo? Lebo obyčajný pracovník - myslím tým človeka na akejkoľvek pozícii vo firme, ktorý nikoho neriadi - ak nerobí, čo má - síce otravuje život ostatným, kazí im prácu, brzdí firmu - alebo keď nerobí nič - aspoň nič nepokazí, v skutočnosti ničí život sebe a ničí svoje pracovné miesto. 

Ale šéf, ktorý na to nemá

To je úplne iné kafé. Prečo? On má šancu ničiť to zhora

Ako sa prejavuje nekompetentný šéf?

štvrtok 22. novembra 2012

Orientácia na zákazníka v USA a v EU 2


Alebo prečo sú pracovníci a firmy v USA efektívnejší? Teda majú o viac ako 25% vyššiu produktivitu práce ako v EU?

V predošlom článku som porovnával obchody a reštaurácie. Tieto príklady som zvolil len preto, že nakupovať a do reštaurácie chodí aj u nás takmer každý. Bolo pomerne dosť reakcií, že to zase tak zlé nie je ani u nás. Všetky reakcie nie sú v komentároch, pretože veľa čitateľov mi ako reakciu na článok napísalo e-mail.

Musím povedať, že je to ZLÉ
Zoberte si napríklad colníkov na letisku v USA a v Európe. Teda tých, ktorých platí štát. Myslíte, že robili rovnako?

Pozrime sa na odbavenie a kontrolu pasažierov a batožiny (čo si beriete so sebou do lietadla) po check-in(e). 

Letisko v USA - no bola tam veľká rada - zrazu sa tam nahrnulo veľa pasažierov - viac ako 200 ľudí. Jedna colníčka prišla za mnou a dala mi lístok, na ktorý napísala aktuálny čas a požiadala ma aby som to odovzdal colníkovi, čo kontroloval pasy a letenky. Tak som išiel za ním - dobehla ma, že mám sa postaviť do rady a dať mu to až budem na rade. Neišlo to rýchlo a aj bez merania času museli niečo urobiť, aby pasažieri nezmeškali lety. Vysielačkami zavolali ďaľších kolegov (asi od iných terminálov) a tí kontrolovali ľudí postojačky aj mimo ich bežné pracoviská. Na rad som prišiel po 12 minútach a na moje prekvapenie som ten papierik odovzdával tej istej colníčke, ktorá mi ho dala. Celé to trvalo 12 minút! A s úsmevom.