utorok 12. júla 2011

Motivácia a odmeňovanie

Ako súvisí motivácia so zárobkom alebo dokonca s odmenami? 
Pozrime sa na športovcov. Ich výkony môžeme vidieť denne na TV obrazovkách. Mnohí z nich veľmi dobre zarábajú. Robia to pre peniaze? Ťažko za nich hovoriť. Ale živia sa tým. Takmer každý hráč hrajúci napríklad v NHL doslova hovorí, že to je jeho práca. A každý zápas či dokonca aj tréning makajú naplno. Na sezónu sa pripravujú individuálne, majú vlastných kondičných trénerov. Pracujú na sebe, všetko počas a dokonca aj mimo sezóny podriaďujú tomu, aby podali maximálny výkon. Toto sa považuje za samozrejmé.
A čo bežný pracovník? Je tu nejaký rozdiel? A mal by byť? Asi nie. Základná motivácia väčšiny ľudí je mať prácu. A robiť ju dobre. Sú však ochotní na sebe pracovať, aby sa stali v tom, čo robia tými najlepšími? Čo sú preto ochotní urobiť?
Ako to robia v NHL?
Na začiatku každej sezóny majú prípravný kemp. Každoročne robia minimálne kondičné testy. Kvalifikovať či prebojovať sa do základnej zostavy je len prvý krok. Musia podávať maximálny výkon na poste, kde sú zaradení. Plniť úlohy, ktoré im stanoví tréner. Makajú pre team. Je to tvrdý šport, vysoké nasadenie v každom striedaní nenechá nikoho na pochybách, že chcú a vedia perfektne odviesť svoju prácu. Nemá formu?
Vypadne zo zostavy, ide hrať na farmu. Je zranený? Nahradí ho niekto iný. Nestačí byť nadaný, hráč musí trénerovi dokázať, že patrí do 1 teamu!  To je ich základná motivácia - dokázať, že na to mám. Samozrejme, ktorý z nich by nechcel vyhrať Stanley Cup?
Musí aj u Vás vo firme každý pracovník dokázať, že má na to, aby hral v základnej zostave? Každoročne pred začiatkom sezóny ich pravidelne testujete? Je skutočne na každom poste ten najlepší pracovník? Akú má formu? Podáva stabilné výkony? Aká je jeho motivácia? 
Je tu však ešte jeden aspekt. A to je ich odmeňovanie. Ak pracovník patrí medzi tých ťahúňov, podáva skvelé výkony je aj náležite ocenený? Je vo Vašej firme nastavený platový systém tak, že dokáže zarobiť aj dva alebo tri krát viac ako tí priemerní? Alebo je to len o nejakých 100 či 200 EUR viac? Aké výhody má oproti tým ostatným? Je jasné, že ho o autogram asi žiadať nikto nebude, ale vedia všetci vo firme o jeho prínose? Skutočne ste mu vo firemnom časopise venovali aspoň dvojstránku? Je mu poďakované (dostal oficiálne ocenenie) na firemných stretnutiach či oslavách? Jednoducho toto k tomu tiež patrí.
Pokiaľ Vás zaujíma, ako lepšie motivovať ľudí a chcete vedieť rozpoznať, aké sú ich skutočné motívy (v tom čo robia alebo prečo to robia), príďte na prednášku “Motivácia pracovníkov”. Kliknite sem

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára