streda, 25. januára 2012

Základy práce šéfa

Už bolo veľa popísané o tom, kto je dobrý šéf, akú by mal mať kvalifikáciu. Aké by mal mať schopnosti a vlastnosti. Čo by mal alebo naopak, čo nemal robiť. Ako by sa mal, či nemal správať a podobne.
Pravdou je, že vo firmách ale aj ostatných organizáciách pracuje veľa  schopných ľudí. 
Prax ukazuje, že schopný a kompetentný človek vie robiť veci lepšie. 
Ako pristupuje takýto človek k práci a svojim pracovným povinnostiam? Čestne a zodpovedne. Teda robí si svoju prácu a v plnej miere za to preberá zodpovednosť. Všetky problémy rieši a zvláda sám. Dosahuje skvelé výsledky a jednoducho nemá sa za čo hanbiť. A právom môže byť na seba hrdý.
Problém však neraz nastáva, ak má riadiť ľudí.

Ak riadi skupinu a niečo sa stane, tak úplne automaticky to ide hneď riešiť a zvládať. To je správne. Ale ako to neraz vyzerá? Keďže je za danú oblasť zodpovedný, tak si to celé zoberie na svoje plecia a zvláda to sám - presne tak, ako keď bol radový pracovník.
A práve preto bývajú takýto schopní jednotlivci na šéfovských pozíciách až príliš často veľmi preťažení a prepracovaní.
V čom je chyba? 
Jednoducho nerozlišuje medzi robením (vykonávaním) a organizovaním!
Čo je teda základná práca akéhokoľvek vedúceho pracovníka
V praxi ktokoľvek, kto má na starosti ľudí, musí byť schopný zorganizovať prácu (rozdeliť ju na špecializované činnosti) a prideliť ju na konkrétne pracovné pozície (teda konkrétnym ľuďom).
Jednoducho stanoviť ciele, zadať prácu jednotlivým ľuďom a nechať ich ju robiť, nech ju zvládajú a poradia si s ňou.

Funguje to u vás takto, alebo nie?

Chcete vedieť viac?

4 komentáre:

  1. Problémom ale je, či na post šéfa má šancu sa vôbec dostať vždy len osoba, ktorá má predpoklady vykonávať manažérsku prácu. Záleží na tom, aká je kto osobnosť, rozhodne nie sme všetci rovnakí a nie sme si všetci vo všetkom rovní. Žiaľ, všeobecne skôr nemáme vedomostné základy v aplikovanej psychológii a tak bežne bez kritického posúdenia osobnostných predpokladov prijmeme pozíciu, alebo dosadíme niekoho na pozíciu manažéra. A potom sa už len čudujeme, čo sa to okolo nás, s nami a s firmou vlastne deje...
    Viac napr. tu: http://en.wikipedia.org/wiki/Myers-Briggs_Type_Indicator

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Súhlasím s tým, čo je uvedené v článku. Len by som ešte dodala, že nielen stanoviť ciele, zadať prácu a nechať ich ju robiť, ale najmä odkontrolovať, či bola splnená, ako kvalitne a či bol dodržaný termín. Lebo ak na to manažér pozabudne, podriadení si zvyknú a nebudú brať jeho pokyny vážne. Stretla som sa s tým v praxi a veruže to na autorite šéfom nepridá. A nielen to, ale pracovníci sa potom cítia sami zmätení, lebo nevedia, ktoré príkazy myslí šéf vážne a ktoré nie. A tak v zmysle "cesty ľahšieho odporu" skúšajú šéfovu trpezlivosť a zároveň sa sťažujú, že nemajú jasne stanovené pokyny.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. to je všetko pekné, čo píšu anonymní pisatelia vyššie, no je to v praxi ďaleko zložitejšie, ako je to v článku načrtnuté. Na to, ako sa dozvedieť KNOW-HOW ako byť dobrým šéfom, je seminár, ktorý organizuje Kazimír Žák, na ktorý treba ísť a tam už je to iné kafe.... Zuzana Timková

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Fakt je, že tu úplne chýba časť o motivácii. Motivovaní ľudia, ktorí chápu cieľ firmy zároveň ako svoj vlastný, sú oveľa efektívnejší. Ja osobne preferujem šéfa, ktorý dostatočne nadchne pre spoločný cieľ, a tiež poskytne kompetentnú podporu pre jeho dosiahnutie...

    OdpovedaťOdstrániť