štvrtok, 12. júla 2012

Dať vysvedčenie pracovníkom?

Ak ste nedali polročné vysvedčenie svojim pracovníkom, buďte si istý, že ho s najväčšou pravdepodobnosťou dali oni vám.

Buďte si istý, že vaši podriadení vás hodnotia, dokonca aj veci, ktoré nesúvisia s vaším pracovným výkonom, či profesionalitou. 

Tak prečo neohodnotiť aj ich, ale známkovať ľudí
Nemá to byť pomsta, preto je dobré urobiť to maximálne objektívne.
Je potrebné sa na to pozrieť z hľadiska plnenia plánov na tento rok. Pevne verím, že každý pracovník má vo firme stanovené niečo konkrétne (plán alebo cieľ), čo má tento rok dosiahnuť. Nakoľko je pol roka za nami, je čas to pred alebo počas prázdnin vyhodnotiť.
Na čo je dobré sa zamerať:

1. Aké má výkony? 
Vynikajúce, priemerné, alebo nedostatočné? Jednoducho porovnajte či plní to, čo mal naplánované. Výhodu majú vo firmách, kde majú všetci zamestnanci štatistiky, tam to sledujú priebežne.

2. Ako si zvýšil svoju kvalifikáciu?
Prostredie a technológie sa veľmi dynamicky menia. Čo stačilo vedieť včera, dnes už je málo. Pracuje na tom, aby držal krok s dobou? Ako sa stavia k vzdelávaniu a školeniam? Pracuje na sebe? Ak sa v nejakej oblasti vzdeláva je to v súlade so zameraním vašej firmy a jeho pracovného miesta?

3. Ako sa správa k zákazníkom?
Nie všetci pracujú v predaji alebo marketingu. Inak by sa dalo povedať aj ako sa správa k produktom, ktoré firma dodáva zákazníkom. Alebo aké robí PR firme. Je hrdý na to, že sa podieľa na vytváraní daného produktu? (Ak je to niečo pre širokú verejnosť, používa to on a jeho priatelia? Je jasné, ak firma vyrába napríklad turbíny, že si ju nekúpi - tu ide skôr o jeho postoj k produktom firmy).

4. Ako sa správa k nadriadeným a majiteľom?
Berie ich ako autoritu, váži si, že mu dali prácu alebo ich má “v paži”?

5. Plní úlohy a príkazy načas? 
Alebo mu treba 10 x povedať a 11x kontrolovať? Musíte ho do všetkého tlačiť alebo nedajbože prosiť? Alebo stači raz povedať, či dokonca len naznačiť?

6. Robí často chyby?
Ako sa hovorí, chyby nerobí len ten, čo nerobí. Časté chyby niektorých jedincov však zdržujú ostatných a brzdia celú firmu.

7. Ako sa stavia k práci?
Je ochotný a aktívny, vezie sa alebo je vždy proti? Pracuje samostatne alebo na všetko potrebuje príkaz? Chodí za vami s nápadmi ako niečo zlepšiť, zefektívniť alebo len pasívne čaká na úlohy, čo bude musieť vykonať.

8. Je zodpovedný?

9. Akú má emóciu?
Je to človek vždy pozitívne naladený a hľadajúci riešenia? Alebo večne odutý a nahnevaný negativista? Porovnajte to so stavom aký bol, keď k vám nastúpil.

10. Môžete sa na neho na 100% spoľahnúť?
Predpokladám, že dnes bez peňazí nikto dobre neprežije a väčšina ľudí si peniaze zarába prácou. Preto odviesť v práci maximálny výkon, patriť k tým najlepším a robiť všetko pre dobro firmy je asi samozrejmosť. 
Zdravý rozum hovorí, že by mali byť všetci pracovníci jednotkári maximálne dvojkári. Týchto pracovníkov si treba vážiť a venovať sa im! Toto je zdravé jadro vašej spoločnosti.
Čo s priemernými trojkármi?
Treba si s nimi sadnúť a otvorene prebrať, čo by pre nich mohla urobiť firma, aby zdvihli svoj výkon a opatrenia, ktoré musia urobiť oni sami, aby sa zlepšili. A každý týždeň to kontrolovať. 
Tí, čo dosiahli hodnotenie 4 a 5 - títo ľudia pracovať nevedia alebo nechcú alebo pre vás pracovať nechcú. Nemá zmysel venovať im čas. Treba im predĺžiť platenú dovolenku na pol roka na úrade práce. Aspoň im ju nemusíte platiť vy a neotravujú vás vo firme. 
Dnes nie je ľahká doba, takže začnite hľadať ľudí, čo pracovať chcú, vedia si vážiť prácu, sú ochotní pracovať na 100% a budú vám za to, že ste im dali šancu vďační.
Ak si nájdete čas, napíšte mi ako to u vás vo firme dopadlo.

Viac o hodnotení ľudí nájdete TU!

11 komentárov:

  1. Vďaka Kazo,
    práve pred dvoma týždňami som uvažoval o nejakom polročnom hodnotení pracovníkov. Toto mi prišlo práve vhod.

    Pekné leto praje Robo

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Robo,

    som rád, že Ti to padlo vhod.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zdá sa mi to ako samozrejme takto vo firme postupovať. Asi preto, že v roku 1994 som absolvoval seminár Personálny management, organizovaný Bavorskou hospodárskou komorou v Mníchove. V rámci týždennej stáže v mníchovských firmách sme videli tieto systémy v praxi. Napríklad firma Leicher (veľkoobchod so spojovacím materiálom) mala polročné hodnotenie a odmeňovanie pracovníkov veľmi prepracované.
    Ako žalostne potom vychádza porovnanie so súčasnými slovenskými firmami...

    Opäť sa potvrdzuje stará známa pravda, že úspešné firmy sa od neúspešných odlišujú tým, že úspešné robia veci, ktoré sa neúspešným nechcú.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ozaj, čo to rodné číslo na tom vysvedčení? ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Díky za postreh, už by to malo byť v poriadku.

      Odstrániť
  5. Super Kazo, dakujem.
    Ked som zacala citat nadpis, rozmyslala som, co by som u svojich ludi hodnotila. Asi to, co sa pytam klientov pri ukonceni sluzby, ked dostavaju dotaznik. Ked som rozklikla cely clanok, tak tam vidim super tipy.

    Vdaka, ze to pre nas robis.

    Katka Bystricka

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ďakujem za povzbudivé slová, dúfam, že aj ostatné články sú Ti k osohu.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ďakujem Kazimír aj ja za Tvoj zaujimavý nápad. Napadá ma v súvislosťi s našou firmou, že u nás by asi všetci zamestnanci dostali jednotky max dvojky, okrem šéfa. Ten by mal všetky známky, v každej oblasťi inak. Inšpiroval si ma k tomu, aby som napísal návod ako oznámkovať firmu :-)
    JKD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pošli, ak to bude dobré, zverejním to.

      Odstrániť
  8. Dobrý,
    čítam si Vaše články a návrhy, ktoré pravidelne dostávam a díky za všetok čas a námahu, ktorú si s tým dávate. Držím prsty aj ďalej. U nás je hodnotenie pracovníkov dvakrát do roka v troch kritériách, pracovník robí na 70, 50 alebo 20%. A podľa toho, kde ho zaradí jeho nadriadený s ním potom pracujeme. 20% majú už len jeden smer, to už rovno vypisujeme na profesiu voľnú pozíciu, 50% ným sa zadefinuje, čo majú zlepšiť a čo sa doučiť a ako na sebe zapracovať a stanoví sa im na to čas, a 70%ným sa odporúča zvyšovať si kvalifikáciu, aby boli pripravení na postup v kariére a počíta sa s nimi ako s bankou mozgov vo firme pre budúce zmeny

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za podporu!

      Je skvelé, že pracovníkov hodnotíte 2x ročne. Máte zaujímavé kritériá.

      Odstrániť