utorok, 24. júla 2012

Prečo si napísať ciele, ktoré chcete dosiahnuť?


Vedeli ste, že to, čo nedokáže architekt alebo projektant nakresliť v 2D priestore (na pauzák, papier) nikto v 3D nepostaví? Jednoducho sa to nedá zrealizovať.
Skúste stavať dom bez plánov. Je jasné, že veľmi skúsenému človeku alebo géniovi by sa to mohlo podariť. Koľko ich však reálne máte vo firme?
Je to ako keď vás pošle manželka na nákup. Skúsení manželia chcú a dokonca vyžadujú, aby im žena všetko napísala na papier alebo poslala sms, čo a často aj kde majú kúpiť. Takto na nič nezabudnú.

Manželky “manažérky” ich dokonca bez napísaného zoznamu vecí ani nakupovať nepustia. 

Je to hra na istotu. Pre obe strany.
Dali ste takúto istotu aj ľuďom vo vašej firme?

Vedia jednoznačne povedať, aký má firma, v ktorej pracujú dlhodobý cieľ? Čo musí dosiahnuť tento rok? Existujú plány, projekty alebo dokonca postupy ako to dosiahnuť? Je to v písomnej forme?
Prečo je dobré si ciele napísať:
  1. Pri písaní cieľov si väčšinou človek veľmi dobre rozmyslí, čo vlastne chce a čo nie. 
  2. Je ľahké sa k tomu aj po dlhšom čase vrátiť.
  3. Dá sa priebežne kontrolovať, či ideme správnym smerom alebo ako ďaleko sme od cieľa.
  4. Je ľahké určiť, či sme cieľ dosiahli alebo ako veľmi sme sa od pôvodného cieľa odchýlili.
  5. Máme istotu, že časom na daný cieľ nezabudneme.
Skúste sa vo firme ľudí opýtať na ich ciele. 

Jednoducho im dajte otázku: 

Čo chceš dosiahnuť vo firme tento rok (na svojej pracovnej pozícii)?
Dostali ste jednoznačnú odpoveď? Je to v súlade s firemnými plánmi a cieľmi?
Ak nie, tak ste možno odhalili základnú príčinu toho, prečo daný pracovník nepracuje na 100%, prešľapuje na mieste alebo sa dokonca akosi motá.

5 komentárov:

  1. Najčastejšie sa sretávam u majiteľov firiem s tým, že každodenné riešenie operatívy im postupne zatieňuje výhľad na celkový obraz a smerovanie firmy. Ako potom má zamestnanec vidieť sám seba v obraze budúcej firmy, ak ten obraz nemá majiteľ sám?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý postreh zo života.

      Áno, toto je príliš časté, až by sa dalo povedať "typické".

      Odstrániť
    2. ja som sa stretla zase s tym, ze vsetci vo firme maju jeden ciel, aby firma napredovala a kazdy jednotlivec ma svoju cestu k cielu, co je super, lebo sa svojimi napadmi a navrhmi doplnaju a motivuju navzajom... a to sa mi velmi paci!Samozrejme, ze majitel firmy je ten, co povie, ci ano alebo nie alebo vyberie ten najlepsi podnet pre firmu a rozhoduje o vacsine krokov vo firme a potom zodpoveda za cely chod firmy! Pekny den! ;o)

      Odstrániť
  2. No ako sa má zachovať človek vo veľkej firme, kde pri nahrádzaní jednotlivých ekonomických systémov na jednotlivých pobočkách za jeden veľký ERP majiteľ odvolá z vedúcej funkcie človeka, ktorý podobnú vec pár krát absolvoval v iných firmách, trvá na príprave plánov postupu a termínov a nahradí ho absolventom bez praxe, ktorý tieto plány odmietal pripraviť ako vedúci implementačného týmu?

    Takáto firma sa začína podobať na čakáreň na stanici. Každú chvíľu niekto príde a odíde... Len to treba stihnúť, kým ten domček z karát spadne :-))

    OdpovedaťOdstrániť
  3. V poslednej dobe sa stretavam iba s cielom splnit obrat a zisk za rok. Tento ciel maju vsetky firmy bez rozdielu typu podnikania, ktory robia. Pre zamestnancov je to ale velmi demotivujuce

    OdpovedaťOdstrániť