štvrtok, 25. apríla 2013

Vykonávači versus inovátori


Častokrát sa vo firmách stretávam s rôznym postojom pracovníkov k firemným smerniciam a pracovným postupom. Niekedy si z toho robia posmech, niekedy ich priam horlivo dodržujú. 

Prirodzený postoj ľudí a to je jedno či chlapov alebo žien k nejakému návodu je, že on to vie. Zoberte si len kedy ste si niečo kúpili (auto, telefón alebo fotoaparát) a najprv preštudovali návod.

Väčšina ľudí začne najprv skúšať a až keď sa zamotá, alebo mu niečo nefunguje, či to dokonca pokazí, tak hľadá návod. Tu je to v poriadku, je to jeho vec, sám za ňu zaplatil, prípadné straty znáša sám.

Čo s prístupom takýchto ľudí vo firme? Tam je to ľahšie. 

Prípadné škody alebo straty idú častokrát na účet firmy. Že sú potom firmy neefektívne? Že je produktivita práce nízka? No môže za to manažment.

Predstavte si takého “inovátora” napríklad v reštaurácii, kde máte zoznam obľúbených jedál, chodíte tam roky a teda poznáte ako ktoré jedlo chutí. A oni zmenia kuchára a vaše jedlo je niečo iné ako ste si objednali alebo čakali. Lebo on to varí inak! Lebo on niečo vylepšuje. Aj staré a osvedčené recepty. A tak namiesto rajčinového pretlaku použije kečup, namiesto parmazánu vám nastrúha eidam. Že to je hnusné? Veď to vlastne “vylepšil”!

Musím povedať, že našťastie je dosť pracovníkov, ktorí sa radi niečo naučia, nevymýšľajú ďalšie nové postupy a jednoducho pracujú podľa smerníc alebo pracovných postupov. A že majú výsledky? Prečo nie.

Neviem, kto to povedal, ale stále platí:

“Daj do rúk schopnému človeku jednoduchý postup ako niečo robiť a vybuduje kráľovstvo. Daj neschopnému nejaký fungujúci návod a nájde 1000 dôvodov prečo to nebude fungovať.”

Samozrejme, že sú pozície vo firme, kde treba mať inovátorov a naopak také, kde sú na mieste vykonávači.

A čo vy? Máte okolo seba vykonávačov alebo inovátorov? A sú na správnych pozíciách?

9 komentárov:

  1. Ja mám okolo seba jedných aj druhých.Chyba v našej firme je,že si často popletú pracovné náplne a tak sa občas stávajú prípady,že firma
    má z týchto vymenených aktivít aj straty.Je ale pravdou,že v konečnom dôsledku môže za "prešľapy"zamestnancov manažment.Napríklad v
    mojej predajni potravín mali zamestnankyne dovolené nakupovať potrebný tovar aj od dealerov.Po nejakom čase som zistila,že zamestnankyne pekne kupujú ten istý tovar od viacerých dealerov.Každá mala toho svojho a podľa toho aký darček dostali,tak nakupovali.Na šťastie finančné straty z toho firma nemala,ale
    bolo len otázkou času,kedy by sa potreby firmy dostali na posledné miesto.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. "Individuálne odmeňovanie" od dealerov je bežná prax v obchodoch, kde má personál kompetencie nakupovať tovar. Nestotožňujem sa s ním lebo: 1. zamestnancov odmeňuje niekto iný, kto ich nezamestnáva, 2. odmeny sú často (aj keď netvrdím, že vždy) čiernym príjmom, čo tiež nieje úplne v poriadku. Dôležité je aj (ako to spomenul pán Žák nižšie)aké je v takých prípadoch nákupná cena! Zažil som to vo vlastnej firme a hneď ako som to zistil, kontaktoval som dodávateľa s tým, že si neželám aby "financoval" moje obchodníčky. Tvrdil mi, že ak to nebude robiť on, bude to robiť konkurencia. Zjavne si neuvedomil na čej pôde operuje. Keď som sa porozprával s jeho nadriadeným, dohodli sme sa na vyplácaní spomínaného bonusu oficiálne pre firmu. Pravidelne som dostával prehľady predaja celkovo za firmu a zamestnanci si viedli presný osobný prehľad. Na základe tých čísel som im potom "presunul" odmenu tak, ako keby im ju vyplácal priamo dealer. Všetko funguje dobre až do dnešných dní a dúfam, že to ešte dlho bude fungovať :-) Stále mám dojem, že vymýšľame "teplú vodu". Prajem vám všetkým "inovátorom" veľa úspechov.

      Odstrániť
    2. Môj (bývalý) šéf a majiteľ dnes už zbankrotovaného holdingu to povedal svojim podriadeným rovno: Každá provízia pôjde rovno jemu, lebo... Takže pár provízií zinkasoval, s nikým sa nepodelil a nabudúce neboli nijaké provízie, lebo sa kupovalo od takých, čo provízie nedávali alebo sa im rovno povedalo, že províziu aj tak zhrabne majiteľ :-)) Postupne sa "egalizovali" výkony a dnes sa už hovorí o bývalej firme... Aj keď nechcem povedať, že za to môžu provízie, to nie. Len nenažranosť majiteľa, ktorý bol schopný tunelovať vlastné firmy...

      Odstrániť
  2. Otázka je však, či ten rovnaký tovar nakupovali za rovnakú cenu, alebo im to bolo jedno a išli po darčekoch. A akú nákupnú cenu by ste dosiahla Vy, ak by ste nákup nepustila na predavačky.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja som z tých, ktorí si najprv všetko prečítajú, vyskúšajú to podľa návodu (väčšinou to podľa návodu nefunguje) potom experimentujem a nakoniec pochopím ten návod.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ma to dve stranky veci. To, co pisete, moze byt a urcite aj je pravda. Ale firme, ktorej chybaju inovatori alebo idea makeri, chyba dolezity clanok pre jej dlhodoby rozvoj. A prave takito ludia niekedy (nie nutne vzdy) pracuju ako keby naruby. A to cielene - pretoze chcu narusit zabehnuty sposob fungovania, aby zistili, ci sa z toho nevykluje nieco zaujimave.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Inovátori vo firme sú vždy cenný, ale len na pozíciách tomu určených.

      Odstrániť
  5. V našej firme kde pracujem sa inovácia nie vždy vypláca, všetko musí ísť podľa smerníc, príkazov, nariadení ak sa niečo urobí mimo týchto nariadení je to považované skôr za porušenie pracovných príkazov a porušenie pracovnej disciplíny. A ak nápady neprídu od tých "správnych" ľudí niekedy sa zahodia alebo privlastnia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Poznám. Do fungujúcej firmy nasadil majiteľ nových manažérov, tí nasadili nové pravidlá a smernice a sadzobníky pokút a výsledkom bolo, že nikto nič neskúsil, urobil len to, čo mu bolo prikázané a teraz je 600 ľudí na úrade práce...

      Odstrániť