štvrtok, 26. októbra 2017

Manažér s myslením robotníka

To, čo hľadajú majitelia firiem sú ľudia, ktorí rozmýšľajú a pozerajú sa na veci ako oni sami. Teda pracujú pre firmu tak, ako keby bola ich vlastná. A takýmto spôsobom rozmýšľajú a správajú sa - týka sa to ich práce, zodpovednosti a rozhodovania. Jednoducho záleží im na firme, aby sa jej darilo.

Je skvelé, ak je takýto človek na pozícii šéfa firmy alebo aspoň výroby.

V podstate v každej firme niekoho takého nájdete.

Jediný problém je, že takýchto ľudí je vo firmách málo!

A niekto rovno povie, že vo všeobecnosti je málo ľudí.

Pravda. 

Ak sa budete pýtať ľudí vo firmách, tak vám väčšina povie, že im na firme záleží, že oni sú zodpovední. 

Takže aký problém?

No je veľký rozdiel medzi tým, čo ľuda hovoria a čo naozaj robia.

Asi ste to zažili - začína sezóna alebo že firma získala veľkú zákazku a je treba pracovať 2 mesiace každý deň o 2 hodiny viac (či robiť aj cez víkendy, alebo len v sobotu - ale to by som si snáď ani nemal dovoliť napísať) a máte veľmi rýchlo jasno.

Koľko z nich má hneď nejaké dôvody, prečo práve oni nemôžu?

Mnohí vám prídu povedať, že nemôžu, lebo oni majú aj rodinu, chorú ženu alebo malé deti… 

Odborári sa hneď odvolávajú na zákonník práce a nadčasy, niektorí musia ísť kopať zemiaky, či sa im jednoducho nechce, alebo aj sľúbia, a aj tak do práce neprídu…

Najlepšiu a veľmi sofistikovanú výhovorku jedného robotníka som počul nedávno. Ráno 15 minút pred začiatkom mimoriadnej smeny volal šéfovi:

„Šéfko, včera sme oslavovali, trocha viac sme popili, asi by som nafúkal, tak so mnou dnes nerátajte.“

Zodpovedný prístup, že?

No dobre, niekto by mohol povedať - štandardní robotníci. 

Niekedy sa to ale prejavuje inak. 

Jednoducho 16:00 padla a on ide domov. Nedokončí rozrobenú prácu, kľudne to odloží na zajtra. Neurobí tú objednávku, nevadí mu, že tovar príde o 1-2 dni neskôr, čím zbrzdí celú výrobu a takto im vyrobí zbytočné problémy, pretože vo výrobe to dobehnú len cez nadčasy… (lebo zákazník by mal dostať objednané veci načas). Je mu jedno, že kolegom vyrobil problém - však to nie je jeho firma.

No čo, dnes to nestihol, tak sa to urobí zajtra.

Ale čo ak má takýto postoj k práci napríklad parťák, majster, či nebodaj vedúci výroby?

A to je presne to, čo sa nazýva:

„Manažér s myslením robotníka.“

A čo odkázať tým skutočne zodpovedným a pracovitým ľuďom?

Winston Churchil to v minulosti jasne povedal:

„Chcete byť úspešní? Musíte pracovať, pokiaľ sa iní zabávajú!“

9 komentárov:

  1. Ak má robotník robiť 2 mesiace každý deň 2 hodiny nadčas a ešte aj v soboty prísť, tak mu z toho života(súkromného) veľa nezostane. A produktivita klesne, chybovosť stúpne. Jednoducho prepracovanosť, človek nie je stroj. A z môjho pohľadu je to chyba manažmentu, nezabezpečili dostatok ľudí(brigádnikov/zamestnancov).
    Aj taká kopírka(a to je stroj!) má "odporúčané mesačné zaťaženie". Ak ju budete používať na 100% a cez sezónu na 120%, tak sa nedožije ani konca záruky. A čuduj sa svete, výrobca vám reklamáciu neuzná.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Milý Hulo, ďakujem že čítaš články.

      Bolo by asi najlepšie keby si ty sám prestal používať prezývku a skutočne odtajnil svoju identitu a ukázal, čo si ty sám v živote dokázal.

      Iste by čitateľov zaujimalo koľko máš firiem, koľko ľudí v nich zamestnávať a akej brandži pracujete a podobne ...

      A slušné je tiež podpísať sa vlastným menom.

      Odstrániť
    2. Ahoj. Ako vidim si kralom v hladani vyhovoriek. Namiesto toho treba hladat riesenie. Treba si uvedomit ze rok sa sklada z 12 mesiacov a vy tu riesite 2 mesiace. Neverim ze rodina ,priatelka by to nepochopila ked uz rozpravame o sukromi. Dalsia vec: ako sa hovori nememu decku ani vlastna mater nerozumie. Tak ani firma nemoze fungovat bez dialogu.. S pozdravom Gabo

      Odstrániť
  2. Ak sa budete pýtať firiem, tak vám väčšina povie, že im na ľuďoch záleží, že oni sú zodpovední.

    Takže aký problém?

    No je veľký rozdiel medzi tým, čo firmy hovoria a čo naozaj robia.

    Preťažovanie, nadčasy, nenaplnené stavy zamestnancov, hrozenie výpoveďami, žiadne ohľady na rodinnú alebo momentálnu osobnú situáciu zamestnanca. Výhovorky prečo sa to a ono nedá, alebo musí.
    Najlepšiu a veľmi sofistikovanú výhovorku jedného manažéra som počul nedávno. Vraj je sezóna, prišlo nárazovo veľa objednávok. Kto to mohol tušiť? Prekvapený ako cestári, že(aj tento rok) napadol sneh.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. nooo, ale si nam nalozil menejzerom ... Ja pracujem denne 10-12hodin 20 rokov a nemam pocit ze by mi to nejak ublizilo. treba si uvedomit ze uz skoncili casy ked firma mohla mat 20% zamestnacov na viac len preto ze na sezonu cca 4 mesiace ich treba a potom by mohli hompalat nohami ... alebo si myslite ze vsetci zamestanci budu taki uvedomeli ze pocas mimosezony budu si sami od seba kratit vyplatu o 20%?

    pekny den

    Hodak

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Všetkým nespokojným zamestnancom odporúčam skúsiť si to ako živnostník prípadne s.r.o.. Potom každý pochopí o čom to je.
    Čiže velím si sám, ale dovolenky žiadne, voľno je len neplatené,čas strávený v práci je platený len pri realizovanom výkone.
    Benefity len také na ktoré si zarobím a zdaním a výplata len vtedy kedy mi odberateľ uhradí faktúru.
    No štát s odvodmi a daňami nepočká.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Dobry den. Po prečitani prispevkov sa mi zlepsila nalada. Ja sa na to viem pozriet aj z oboch stran a musim povedat ze bohuzial maju pravdu obaja.Aj ako zamestnanec aj ako majitel firmy. Najvacsi problem vidim v nastaveni systemu a v mysly ludi. Da sa to jednoduchsie vyriesit len trosku sa treba postavit čelom ku problemu a to je vyplata.Čo je motivacia??? Dobre odvedena praca či vyplata??Tipujem ze minimalne 80 % ludi by povedalo ze vyplata. Ja Vam to prezradim:po dobre odvedenej praci adekvatna vyplata. To znamena urcit zakladny plat/ktory nesmie byt motivujuci ani demotivujuci/a k tomu bonus percentualny podiel z čisteho zisku. A preco takto komplikovane.....sam som to zažil na vlastnej kožy. Priklad :v ruku cca 2006-2007 sme ako zamestnanci firmy sme boly nuteni ist na živnost. Dohoda bola ze vyplata bude taka ista ako zamestnanci plus odvody zdravotna a socialka. Po 3 mesiacoch som sa ale dohodol so šefom ze treba spravit zmenu a tak sme pristupily na to ze budeme robit za percenta z čisteho zisku. Pred kazdou akciou sme presne vedeli kolko zarobime, len sa nevedelo za aky čas. A tu je dalsi koeficient:čas. To sme si urcily sami. Je to na zvazenie. Či chcem zarobit či nie.Netreba byt v praci 48 hodin denne ale treba sa tej praci venovat na 100%. Potom su aj vysledky. A na koniec:po odpracovani mesiaca prislo najvacsie prekvapko, za ten isty cas sme boly schopny vyprodukovat dvojnasobok platu. Motto na ktore netreba zabudnut: do prace sa nechodi ,v praci sa pracuje.Treba sa zamysliet a nerobit unahlene rozhodnutia.

    S pozdravom . Vaš sledovatel

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Krásne ránko,
    všetko je to o zodpovednosti(ako bolo uvedené v článku). Je ro práve moja zodpovednosť k mojej rodine, mojim klientom, mojim kolegom, môjmu zamestnávateľovi ...

    Od roku 2003 pracujem, ako "samozamestnávateľ", som sám sebe pánom. Mám okolo seba tím ľudí, ktorí sú tiež "samozamestnávateľmi". Závisí iba od nás či a koľko času sa budeme venovať práci. Dnes je 1. deň v mesiaci a ja aj oni vedia, že naša výplata za november(mimochodom vianočná) je dnes 0,-€.
    Ak nevyprodukujem nič, nevybavím žiadneho klienta/zákazníka, tak ostane 0,-€. S týmto číslom každý mesiac začína každý živnostník, každá firma, každý zamestnávateľ, ale aj zamestnanec.
    O tom, či bude moja výplata 0,-€, alebo iné číslo, rozhoduje môj výkon, čas ktorý budem venovať práci/zákazníkom. A o tomto to je.

    Každý zamestnanec by mal vedieť, že toto prežíva jeho zamestnávateľ každý mesiac. A defacto aj oni, len si to neuvedomujú, pretože oni majú "garantovaný plat".
    A ak sa aj zamestnávateľ postaví k práci týmto spôsobom, ako jeho zamestnanci, tak nedostane výplatu nikto, pretože firma skrachuje.

    U nás vo firme je aj asistentka(mimochodom pracuje na živnosť) ochotná pracovať nadčas, pretože si uvedomuje, že keď nezarobí firma, nebude na jej výplatu.

    Tak ako je firma zodpovedná za platy zamestnancov, sú aj zamestnanci zodpovedný za spokojnosť klientov, pretože sú to práve klienti firmy, ktorí zaplatia výplaty nás všetkých.

    Takto funguje!

    Peter Ďuriš

    PS: Idem napísať dvom klientom e-mail, aby moja rodina mala krásne vianoce.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na začiatku mesiaca nezačínaš s nulou, ale s mínusom minimálne za nájom a odvody. To len tak na odľahčenie.

      Odstrániť