streda 26. júna 2013

Pre koho vlastne pracujú?


Platobná disciplína sa medzi firmami zhoršuje a tak je na mieste otázka ako ďalej? Ak tieto problémy nemáte, tak nasledovné preskočte a kliknite rovno sem.

Týka sa to hlavne predajcov, obchodníkov a ľudí, ktorí pracujú u klientov - odborných konzultantov. 

O čo ide? Každá firma je zdravá do tej miery ako vie dodávať klientom svoje produkty a ako načas jej oni za ne platia, aby mohla následne uhrádzať svoje záväzky.

Pokiaľ máte neplatičov, je načase sa pozrieť na ludí, ktorí im vaše výrobky alebo služby predali.

Ak vám obhajujú neplatiaceho zákazníka alebo toho, čo neplatí načas je to znak, že už nie sú u vás na palube. 

Svojimi vysvetleniami, prečo nemôže zákazník zaplatiť načas alebo faktúru, ktorá mala byť už mesiac uhradená a zdôvodňuje Vám jeho problémy v skutočnosti hrá proti vám, vašej firme a vašim ľuďom, ktorí pre vás pracujú. 

Dokonca tí “šikovní” vám budú navrhovať riešenia ako je predĺženie splatnosti pre týchto klientov (argumentom neraz na porade - ak by sme im dali splatnosť o 2 týždne dlhšiu, tak budú v splatnosti). Alebo vám navrhnú naoko rozumné riešenie - vystavujme im zálohové faktúry, z tých nemusíme my platiť DPH-čku a keď zaplatia, tak im dáme ostrú. Na prvý pohľad sa toto zdá rozumné, ale ak ste im už dodali tovar alebo službu, tak toto je riešenie vhodné len pre takýchto zákazníkov a nie pre vás! Navyše to priamo porušuje platnú legislatívu o DPH, takže vás vo svojej podstate navádzajú na trestný čin!

Ak sa toto deje v nejakej forme je dobré si uvedomiť, že takíto pracovníci si už obliekli jeho dres, obhajujú jeho záujmy. Hľadajú riešenia pre neplatiča a nie pre vás. Navyše za vaše peniaze - lebo platíte ich vy.

Ak sa vám toto nedeje, tak návod ako hodnotiť pracovníkov (alebo tých, čo sa takto nesprávajú) nájdete v článku Dať vysvedčenie pracovníkom? 

utorok 18. júna 2013

Kríza, alebo objektívna výhovorka?

Nedávna cesta do Prahy mi dala nový pohľad na súčasnú krízu. Všetci plačú, že zákazníci (spotrebitelia) míňajú málo peňazí - teda málo nakupujú. Dokonca aj náš minister financií sa na to cez médiá sťažuje. Je to skutočne tak?

Je prirodzené, že ak cestujete okolo obeda, tak dostanete hlad. Otázka je, kde sa cestou najesť? Ak nechcete len “studené párky a teplé pivo” tak vynecháte vyslovene lacné lákadlá. Takže pokus číslo jedna - slávna celosvetová sieť reštaurácií na diaľnici z Brna do Prahy na 3 písmená. Keďže je 12:00 hodín, tak predpokladáte, že jedlo bude čerstvé. Ponuka je okrem iného 2 druhy čerstvých šalátov a k menu možnosť namiesto hranoliek vybrať si zeleninový šalát. Na prvý pohľad super. Objednávka 2 šaláty s kuracím mäsom a jedno meníčko a namiesto hranoliek zeleninový šalát. Ďalšia výhoda, bezodný pohár na nápoje. Pani nás ešte upozorňuje, že máme možnosť po zaregistrovaní sa na internete niečo vyhrať. No hovorím si, niekto sa pokúša o marketing. 

utorok 4. júna 2013

Právo a spravodlivosť


Článok by sa kľudne mohol volať aj “Dodržiavať smernice sa vyplatí”. Medzi právnikmi sa traduje táto anekdota:

Jedno zo základných procesných pravidiel, ktoré učia na amerických univerzitách budúcich právnikov znie:
Nikdy neklaďte otázku, o ktorej neviete ako bude na ňu svedok odpovedať!
Na súde, v južanskom malomeste, predvolal štátny žalobca svedkyňu - staršiu pani svedčiť...
Obrátil sa na ňu:
"Pani Jonesová, poznáte ma?"
Ona odpovedala:
"Nuž, áno, poznám vás pán Williams. Poznám vás od detských čias, boli ste pre mňa veľkým sklamaním. Klamete, podvádzate vašu ženu, manipulujete ľudí a rozprávate o nich za chrbtom. Považujete sa za štramáka, hoci v skutočnosti nemáte ani toľko rozumu, aby ste pochopili, že nie ste viac, ako drobný byrokrat. Áno, poznám vás."
Právnik úplne skamenel. V rýchlosti nevedel čo má urobiť, tak ukázal prstom na obhajcu a spýtal sa:
"Pani Jonesová, poznáte obhajcu?"
Ona opäť odpovedala:
"No, áno, poznám aj pána Bradleyho od jeho mladých čias. Je to bigotný lenivec a má problém s alkoholom. Nedokáže si s nikým vybudovať normálny vzťah, jeho právnická kancelária je jedna z najhorších v celom štáte. To ani nehovorím o tom, že podviedol svoju manželku s tromi rôznymi ženami. Jedna z nich bola vaša manželka. Áno, poznám ho."
Obhajca takmer zomrel. 
Sudca požiadal oboch právnikov, aby pristúpili k nemu a veľmi tichým hlasom im povedal:
Ak sa jej ktorýkoľvek z vás, idiotov, opýta, či svedkyňa pozná mňa, pošlem vás oboch na elektrické kreslo.

A aké je z toho poučenie pre manažment a firmy?