Podľa definície to je:
- vernosť, oddanosť (majiteľovi, šéfovi, firme)
- rešpektovanie záujmov a postojov iných (pre naše potreby majiteľa a šéfa)
Pre manažment je to vlastne ochota prevziať ciele iných (firmy, majiteľa) a presadzovať ich ako svoje vlastné. Je to dodržanie prísahy (kvalitná pracovná zmluva), záväzkov alebo sľubov.
Len si spomeňte, čo všetko vám sľubovali pracovníci na prijímacom pohovore a porovnajte to s ich správaním dnes.
Je to už takmer 25 rokov. Samozrejme, že si vážim výkonných ľudí, ale načo je vám vo firme alebo v teame, či kolektíve výkonný človek, ktorý nie je lojálny?
Aké máme možnosti?
Najlepší pracovník vo firme je lojálny a výkonný. To je najideálnejšia kombinácia.
Druhá možnosť je výkonný a nelojálny.
Tretia a jedna z najťažších kombinácií je pracovník síce lojálny, ale nevýkonný.
S 2 a 3 zápasia šéfovia, či majitelia vo veľa firmách.
Majú takíto pracovníci zostať vo firme? Ktorí z nich je hodnotnejší?
Ten, čo má výkony a rozbíja firmu alebo ten „nemastný-neslaný“, ale verný ako „psík“?
Šéfovia firiem dnes obvykle nemajú problémy s tým, čo je treba robiť, ak je niekto vo firme nevýkonný a nelojálny.
A čo je druhý najideálnejší pracovník v poradí?
Asi číslo 5. Je to pracovník, ktorí je svojimi výkonmi síce „len“ priemerný ale voči šéfovi (majiteľovi) lojálny. Pretože tých 1 nie je až tak veľa. Škoda.
A ešte jedna kombinácia je tragická (6) a to „nelojálny vedúci pracovník“.
Aké kategórie máte u vás vo firme?
Tá predposledná veta je podstatná - potreba lojality stúpa spolu s funkciou vo firme. Radový zamestnanec musí byť hlavne výkonný.
OdpovedaťOdstrániť.
A nedá mi nespomenúť aj opačný vzťah - sú firmy lojálne voči zamestnancom? Vychádzajú zamestnancovi v ústrety a rešpektujú jeho potreby? Alebo zamestnanca pri prvej príležitosti vyhodia?
Pripomenulo mi to pohovory, na ktoré som chodil a hľadal si prácu. Na jednom mieste "A" mi ponúkli spoluprácu ako obchodného zástupcu. Vyžadovali lojalitu a výsledky. Súhlasil som. Škoda len že to vyžadovali iba odomňa. Opačný smer lojality nejako vynechali.
OdpovedaťOdstrániťNa druhom mieste "B" mi ponúkli podobnú spoluprácu. Taktiež na pozíciu obchodného zástupcu. Lojalitu a výsledky mi najprv ponúkli oni. Povedali mi presne a narovinu aké ocenenie môžem očakávať, zobrazené i v pripravenej zmluve, ako i moje výhody a taktiež čo už dosiahli spoločne ako firma. Až potom sa ma opýtali, ako by som im v tomto vedel pomôcť, a či by som bol ochotný a schopný takúto lojalitu preukázať a v takýchto činnostiach participovať.
Vybral som si "B".
Vo fungujúcom obchodnom vzťahu nie je možné vyžadovať lojalitu a výsledky iba z jednej strany. Porušuje to zákon dôvery. Tá sa buduje... ale veď tú nadväznosť poznáme... že?