utorok, 22. októbra 2013

Kto by mal vo firme stanovovať predajné ceny?


Vo väčších firmách je to dávno vyriešené. A čo tie menšie? Tak tam je vidieť niekoľko prístupov. 

Ak je to výrobná firma, tak tam to neraz nastavujú výrobári. Iste je potrebné vedieť, za koľko to dokážeme vyrobiť, poznať všetky výrobné náklady, ktoré vstupujú do ceny výrobku. Ak to necháte na nich, na výrobe určite neprerobíte, ale ....

Zakalkulovali tam aj náklady na marketing, distribúciu??? Nie? Tak máte vo firme problém. 

Dobre, stanovia to na finančnom (ekonomický úsek). Kalkulujú, že firma má priemernú maržu 32%, takže k výrobným cenám pridajú 32% a máme cenu výrobku (Hlavne v malých firmách účtovníčka často nevie kalkulovať fixné a variabilné náklady do cien výrobkov - tak sa to robí takto zjednodušene). Obchodníci nech to predávajú.

Ak to necháte na obchodníkoch stanovia tú najnižšiu možnú cenu na trhu, pretože takto sa im to bude predávať skoro samé. 

Takže kto?

Marketing. 

Prečo? 

Lebo na základe prieskumu trhu musia zistiť za akú cenu sa dá výrobok, či služba predať. 

Darmo ekonóm vypočítal, že dobrá cena je 132 EUR (vyrábame za 100 EUR). Ak marketing zistí, že sa to dá predať za 195 EUR, tak stanovia cenu takto (alebo aj nie).

Ak sa stanoví cena výrobku nízko, neraz je potom veľký problém na trhu cenu zvýšiť. Naopak, z vyšších cien sa zľava dá dať vždy.

Najťažšie to samozrejme je, ak na trhu neexistuje porovnateľný výrobok alebo služba.

Ak takýto výrobok, či služba existuje, tak za vás prácu so stanovením cien už urobila konkurencia. Len treba dúfať, že sa nepomýlili. A nastaviť, kam sa chcete pozicionovať vy. Byť drahší alebo lacnejší?

Samozrejme, že som sa to snažil maximálne zjednodušiť, no išlo mi hlavne o princíp. 

Ozaj, a u Vás sa ceny stanovujú ako?

3 komentáre:

  1. skvelo podané a jednoduché:-), ďakujem.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pekne napísané. Odporúčam pozrieť v češtine písaný blog s cenárskou tematikou a veselými obrázkami: http://pricingidiot.com/

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja zas odporucam vykaslat sa na konkurenciu. Praveze najhorsi pripad je, ak cenu stanovi konkurencia. Najlepsie je, ak marketing dokaze vyrobok predstavit ako jedinecny, neporovnatelny. Potom moze dat CENU, AKU CHCE!
    Juraj Kalus Delviar D Ace

    OdpovedaťOdstrániť