streda, 7. decembra 2011

Prečo delegovať?


Je to večná dilema manažérov. Ale aj to, čo odlišuje špičkového manažéra od priemerného. 

Otázka, ktorú si už každý vedúci pracovník aspoň raz dal: 

Urobím to sám alebo na niekoho delegujem?
Dôvody, prečo niektorí manažéri radšej sami vykonajú nejakú prácu alebo úlohu, namiesto toho, aby ju delegovali na podriadených sú (jedná sa o originálne výroky šéfov):
  1. Ak to spravím sám, bude to rýchlejšie.
  2. Za čas, ktorý potrebujem na to, aby som podriadenému vysvetlil, čo a ako má spraviť, to už môžem mať spolovice hotové.
  3. Podriadenému to zaberie 3x viac času.
  4. Nikto to nespraví tak dobre ako ja sám.
  5. Aj tak to budem musieť po ňom kontrolovať a dokončovať.
  6. A nakoniec to, čo si prizná málokto, že nevie prácu jednoducho delegovať. 
Dôvody, prečo by mali šéfovia rozdeliť prácu a úlohy medzi svojich podriadených sú:
  1. Na čo iné ich v teame máte?
  2. Odbremeníte sa sa a získate čas na svoju prácu.
  3. Dáte ľuďom možnosť ukázať sa ako sú schopní a dokázať vám, či majú alebo nemajú na viac.
  4. Odlíšite týmto schopných od priemerných.
  5. Učíte ich prakticky riadiť ľudí.
  6. Vychovávate si svojich nástupcov.
Na záver: Na poslednej prednáške som sa účastníkov opýtal, čo všetko sa dá z práce šéfa delegovať na podriadených? Jeden šikovný generálny riaditeľ pohotovo odvetil: "Všetko!"

A čo by potom mal vlastne robiť šéf? Podľa jedného prieskumu robeného na viac ako 20.000 pracovníkoch sa ukázalo, že viac ako polovica pracovníkov pochybuje o tom, že šéf má dostatok času na to, aby sa venoval ľuďom. 
Takže: "Venujte sa schopným pracovníkom!".

Viac sa môžete douvedieť TU!

9 komentárov:

  1. Vtipné je, že vlastne na to človek príde aj sám, ale trvá to niekoľko rokov. Mne pomohlo zbaviť sa komplexu "ja to viem najlepšie" narodenie dcéry. Začal som potrebovať okrem času na firmu aj viac času na rodinu. Odvtedy delegujem úlohy, mám viac času a hlavne ho využívam efektívnejšie na veci, ktoré sú vo firme dôležité :-) Karol

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Takto nejako, ako ste to napísali, pán Žák, by to malo byť. A poznám takých šéfov, čo vedia delegovať a aj vďaka tomu "ich" firmy prosperujú.
    Len možno treba doplniť jednu vec - je obrovský rozdiel medzi delegovaním úloh a presunom práce.

    Ak delegujem, robím to tak, aby kolegovi a kolegyni bolo jasné nielen to, čo a prečo má urobiť, kedy a ako to má urobiť, komu, kedy a ako dá výsledok svojej práce, ale tiež, že pracujeme spolu na dosiahnutí spoločného konkrétneho výsledku a preto ja si to celé v reálnom čase aj odsledujem. Minimálne tak, že mi v pevne stanovenom časovom horizonte podá správu.
    A ja musím na tú správu reagovať. A keď mi správu nedá, musím si ju vypýtať. Len vo vzájomnej komunikácii sa dá vypestovať spontánna kooperácia, potom je možné delegovať viac a viac. A je možné očakávať, že ľudia profesne porastú a s nimi aj výkon firmy a osobný profit.

    Ak len opakovane presúvam prácu, obvykle hrozí informačný šum a minimálne nepochopenie, často až nedorozumenie - viď originálne výroky šéfov v článku. Bohužiaľ, mnohí šéfovia si stále myslia, že ich úlohou je venovať sa tým menej schopným pracovníkom. Strácajú tak drahocenný potenciál nápadov, zručností, príležitostí, ktorý by inak mohli dobre zužitkovať, keby sa venovali viac tým schopným.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ďakujem za pekné komentáre. Som rád, že sa rozprúdila konštruktívna debata.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. No, ale ak nejaký riaditeľ naozaj verí (nielen hovorí), že delegovať sa dá naozaj úplne všetko, a aj sa to snaží realizovať, tak to nie je riaditeľ, ale parazit, ktorý sa len vezie. Jedného takého som poznal osobne :-(

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Je veľa pravdy na šiestich "originálnych výrokoch šéfov". Najmä v prípade firmy, ktorú šéf (väčšinový vlastník) sám zakladal a riadi. Takže začínal "od piky" a pozná náplň práce na každej pozícií. Ak sa bude držať týchto zásad ani nezistí, prečo po čase stratí svojich najvýznamnejších partnerov. Tí nepochopia, že zo SUBJEKTÍVNYCH kapacitných dôvodov nedodrží dohody (termíny, kvalitu, množstvo, ...). Lebo sám všetko nemôže stihnúť a je v začarovanom kruhu. Vyzerá ako podvedený manžel, kde všetci jeho blízki už to dávno vedia. Len nikto nemá to srdce mu povedať pravdu a chudák sám o ničom netuší. Musím tu poznamenať, že takýto šéf zvyčajne máva značne personálne poddimenzovaný tím, lebo nikomu okrem seba neverí. A to je snáď to najsmutnejšie.

    Ak už pripustíme, že okrem "trojchlapových" firiem (ktoré sú vynikajúce a potrebné!) niekedy riadime aj väčšie, náš pohľad musí byť iný. U väčších - nami zakladaných to nie je problém. Ak sú väčšie, tak sme už delegovanie aspoň čiastočne zvládli. Ale riadime predsa aj firmy, kde pôsobíme ako najatí manažéri. Pochybujem, že by sme v takomto prípade dokázali nahradiť každého podriadeného. Ani náhodou. Dokonca tých pozícií, na ktorých by sme sami neuspeli (špecialisti v odbore), v závislosti na veľkosti firmy úmerne narastá. Ak zvládneme takýto tím manažérsky a máme výsledky sme paraziti len preto, že sa to podriadenému jedincovi(špičkovému odborníkovi vo svojom obore) nepáči? Riaditeľ chemického výskumného ústavu musí byť chemik-laborant?! A riaditeľ nemocnice najlepší chirurg?! Ale prečo nie gynekológ?! Aha, stačí doktor...
    Skutočným parazitom to stačí určite.
    Pozn.:
    Toto nebola polemika s predošlým názorom, práve naopak. Som presvedčený, že pisateľ predchádzajúcich riadkov presne vie, prečo to napísal a určite má pravdu. Výnimky potvrdzujú pravidlo. Parazit ale zostáva parazitom vždy.
    Robo

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Delegovať určite treba, ale určite nie všetko. Stratégiu smerovania firmy by som určite nedelegoval nikomu. Môžem mať poradcov, vypočuť si návrhy, názory, ale rozhodujem sa sám. Veď predsa, moja firma, či ?

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Áno, ale toto čo popisujete je práca Majiteľa! Tú buď majiteľ odmaká alebo odfláka. Pravda je aj v tom, že toto sa nedeleguje. Práca šéfa je dosahovať ciele, ktoré mu stanovil niekto iný = Majiteľ (majitelia, valná hromada, akcionári...). A toto sa delegovať dá.

    Želám pekný deň

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Majitelova nezastupitelna uloha je povedat ČO sa má urobit, manazerova uloha je povedat AKO sa to ma dosiahnut/urobit. Potom je narazka na parazita uplne od veci. Tiez mam skusenosti z firmou, kde spolumajitelia su zaroven vpasovani do roli manazerov a toto nie je spravna cesta. Mnoho veci nedeleguju, vykonavaju sami, o stanoveni a odkomunikovani cielov firmy az po najnizsie zlozky ani nehovorim.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Najmä pri raste firmy je potrebné naučiť sa delegovať a prestať si myslieť, že všetko urobím najlepšie a najrýchlejšie sám. A prestať sa báť, že nebudem dokonale informovaný o najmenších detailoch...

    Všetkým manažérom, ktorí sa "boja" delegovať treba pripomenúť, že:
    Kto býva nenahraditeľný, nebýva povýšený.

    Ďusi

    OdpovedaťOdstrániť