pondelok, 24. januára 2011

Nový rok, nové plány vo firme?

Na nový rok si ľudia zvyknú dávať rôzne ciele, robia všelijaké rozhodnutia a dokonca želajú iným, aby sa im splnilo to, čo si predsavzali. Áno, niektorí z nás to skutočne takto robia už celé roky. Ruku na srdce, koľko z týchto novoročných predsavzatí, sľubov, či cieľov nakoniec počas roka dodržíme alebo splníme? Jednoducho jedným to funguje a druhí dávno rezignovali. Pravda, radšej, ako byť celý rok nespokojný a frustrovaný a naháňať sa za nejakými cieľmi, je pohodlnejšie si žiadne ciele nedať. Ale človek je zvedavý, chce vedieť, čo ho tento rok čaká. Takže si aspoň prečíta horoskop. Ešte si to, čo ho tento rok čaká, môže nechať vyveštiť z kariet.

Je toto postoj tých skutočne úspešných? Plánujú alebo neplánujú? Ako si oni stanovujú svoje ciele? Naozaj je to všetko len o šťastí?

Čo chcete robiť?

Predstavme si, že niekto sa rozhodne začať podnikať. Je možné, že si založí firmu a nevie, čo bude robiť? Teda, čo bude vyrábať, s čím bude obchodovať alebo akú službu bude zákazníkom dodávať? Je to prakticky nemožné, lebo živnostenský list sa vybavuje na konkrétny predmet podnikania. Teda mal by vedieť, čo chce robiť. Aspoň na hrubo.

Prečo to chcete robiť?

Tak túto otázku dostáva prakticky od začiatku, lebo kamaráti aj rodina sa o to zaujíma. Takže musí to neustále zdôvodňovať a vysvetľovať nielen im, ale aj sám sebe. Teda mal by mať jasno v tom, prečo to ide robiť. Pokiaľ sa nedá odradiť, tak neraz aj začne. Veľa ľudí mu neraz povie, prečo sa vlastne nezamestnáš?

Aké máte ciele, čo chcete dosiahnuť?

Poznáte ľudí, ktorí vedia krásne rozprávať o svojich cieľoch, snoch a víziách?
Asi áno. Koľkí z nich niečo v živote dosiahli? Jednoducho snívať je krásne, ale sny treba realizovať. Je jedno, od akého úspešného podnikateľa alebo autora čítate knihu, každý jeden píše, že je treba mať nejaký konkrétny cieľ. Je skvelé, že o ňom viete druhým porozprávať a nadchnúť ich. Dokonca aj to tam píšu.
Prečo potom väčšina svoje ciele nedosiahne?

Čo takto to dať celé na papier?

Pokiaľ viete začať podnikať s minimálnym kapitálom a nepotrebujete investície na materiál a výrobné prostriedky, tak sa dá začať prakticky okamžite. Pokiaľ však potrebujete nejaký vstupný kapitál, tak si ho musíte niekde požičať. Niekedy sa to dá v rámci rodiny, inokedy pomôže kamarát. Ale ktokoľvek Vám požičia peniaze, chce vedieť aký bude mať z toho výnos a kedy sa mu investícia vráti. Jednoducho chcú podklady.

Mnohí to dajú na papier prvý krát, keď chcú od banky úver. Neraz už pri jednoduchom spisovaní si človek uvedomí, čo v skutočnosti chce a čo nie.
Má šancu to celé skorigovať ešte pred tým, než sa do toho pustí. Môže urobiť základné výpočty ešte pred samotným podnikaním aspoň na prvé 2 roky. Výnosy, náklady, počet pracovníkov, základné pracovné a výrobné prostriedky, koľko musí mať zákazníkov, atď. Pokiaľ potrebujete nejaký súkromný kapitál, nevyhnete sa základnej SWOT analýze Vášho podnikateľského zámeru.

A čo ďalej?

Odpoveď je často jednoduchá, lebo pre cieľ je treba niečo urobiť. A to nie je vždy pohodlné a ľahké. Ak budeme pokračovať v tomto príklade o podnikaní, tak by to mal ten človek minimálne niekomu odprezentovať. Treba jednoducho začať makať na tom, aby som svoj cieľ dosiahol. Jedno čínske príslovie hovorí:
“Ak chceš ubehnúť 1000 míľ, začína to prvým krokom.”

No dobre, ja mám rozbehnutú firmu. 

Pokiaľ je Vaša firma na trhu už nejakú dobu, môžete skúsiť jednoduché cvičenie (so spoločníkmi alebo, ak máte odvahu aj so zamestnancami).
Dajte si na papier odpovede na tieto tri základné otázky:
1. Kde sme (v akom stave sa nachádzame)?
2. Kam sa chceme dostať (čo chceme dosiahnuť)?
3. Ako sa tam dostaneme (čo všetko musíme spraviť preto, aby sme cieľ dosiahli)?

Pozrime sa na šport. 

Predstavte si športovca, ktorý ide napríklad na olympiádu, že by nemal žiaden cieľ. Teda trénuje 6-8 hodín denne, kvalifikoval sa a nevie, čo chce dosiahnuť?
A je jedno, či má cieľ vyhrať, skončiť do 3 miesta, kvalifikovať sa do finále alebo dokonca vytvoriť svetový, národný, či osobný rekord. Tí najlepší jednoducho vedia.

V športe je to jednoduché, ale u nás v práci sa to nedá ...

Nuž, je to o ochote. Keď sa nedá, tak sa nedá. Doporučujem prečítajte si horoskop alebo choďte ku kartárke...

Na záver

Vo väčších firmách je stanovovanie cieľov a plánovanie samozrejmosť, manažéri sú na to zvyknutí. A čo Vy? Aký cieľ ste si dali v osobnom živote na tento rok? Čo chcete dosiahnuť v tomto roku s rodinou? Aké ciele máte v zamestnaní/vo firme?


Ak chcete vedieť viac, kliknite sem

4 komentáre:

  1. Gratulujem k prvému článku! A ďalší manažérsky blog je na svete.Hurá!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. článok je fajn, nabudúce môžte pokračovať s "návodom" ako nastaviť ciele/SMART/.
    Myslím, že v poslednom odstavci máte malú chybičku vo vete. "Čo chcete dosiahnuť v roku 2011 s rodinou?" Nemá tam byť 2012? V tom predchádzajúcom sme už predsa čo-to dosiahli. Nie? :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ďakujem za upozornenie, článok bol zverejnemý v januári 2011. Pre univerzálnosť to opravím.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Úspešní ľudia sa od tých neúspešných líšia tým, že robia veci, ktoré sa neúspešným nechcú.

    Ďusi

    OdpovedaťOdstrániť