streda, 2. novembra 2011

Kto je skutočný nepriateľ riadiaceho pracovníka?

Dalo by sa povedať, že ten, čo voči nemu intriguje alebo otvorene na neho útočí. Toto každý šéf rýchlo rozpozná, pracovníka identifikuje a patrične zakročí. 
Ešte niekto iný? Áno.
Ten, kto vyrába nadprácu iným, neplní si svoje povinnosti alebo zameriava pozornosť manažmentu a ľudí smerom do firmy (častokrát práve na seba) a nie na zákazníka. 
Niekedy to je jedinec, niekedy celofiremný šport.
Na produkcii a na zákazníkoch by mala byť zameraná naša pozornosť. Lebo ak nedáme pozornosť zákazníkovi a jeho potrebám, tak jednoducho prídeme o peniaze. Vnútri vo firme ich nikto nevyrobí. 
Kto to teda je?

Ten, kto nedodržuje príkazy, smernice, pracovné postupy. 

Jednoducho ten, kto nerobí to, čo robiť má

Môže to byť aj pracovník, ktorý sa neustále sťažuje, že toho má veľa, nestíha, je prepracovaný. A šéf to musí stále riešiť.
Prečo? Lebo takýmto spôsobom jednoducho (ale veľmi účinne) šéfa oberá o čas, ktorý by mohol venovať produktívnym ľuďom alebo svojej vlastnej práci.
Je to teda jedinec, ktorý iných akýmkoľvek spôsobom zdržuje pri práci
Takýto človek, tým, že nerobí to, čo štandardne robiť má, vytvára iným nadprácu (aj keby len mali navyše kontrolovať to, čo má štandardne robiť). Takýmto svojím správaním vytvára vo firme konflikty a napätie, zhoršuje medziľudské vzťahy, znechucuje od práce práve tých najvýkonnejších.

Výsledkom jeho práce je jednoznačne chaos.

A vyššie uvedené veci musí samozrejme riešiť šéf. A venovať im pozornosť. Ak by tam takéhoto jedinca nemal - tak by toto vôbec zvládať nemusel. 

Takýmto spôsobom oslabuje šéfa o jeho skutočnú moc, jeho pozíciu, silu, autoritu a nakoniec to nahlodáva aj jeho schopnosti. 

Samozrejme toto má priamy vplyv na celú firmu, jednoducho všetkých ľudí, čo v nej pracujú. Takto sa veľmi efektívne znižuje aj moc (sila) celej skupiny.
Ani netreba písať o tom, ako to narúša prácu šéfa, jeho pracovné nasadenie a dobrú náladu a pohodu. 

Navyše, kvôli týmto ľuďom sa neraz píšu pracovné postupy, či smernice. 

Ale je to na nič, lebo ak ich aj ostatní pracovníci budú dodržiavať, tento jedinec nie!

8 komentárov:

  1. Dosť často vymenovaný popis "deliktov" sedí presne na toho "riadiaceho" pracovníka. Výsledkom sú protichodné smernice, zopár tlačív, ktoré treba pravidelne vypĺňať. Ciele nie sú stanovené, koncept neexistuje, opatrenia a aktivity sú znôškou náhodných "rozhodnutí".
    Výsledkom jeho práce je chaos, čiže viac práce bez výsledku pre ostatných.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pre mňa ako šéfa cca 12 ľudí končí demokracia pri vstupe do tímu. V tíme už je nutné ísť v súlade s cieľmi, pokynmi ... Tak ako Žák píše za produkciou a klientmi. Nerobiť zbytočné nadčasy, maximálne využiť určený čas na prácu. Bez disciplíny v tíme a mojej by sme nedokázali produkovať dostatočné hodnoty pre naše prežitie.

    Sám vidím, že čím je to lepšie zorganizované, vidíme štatististiky a produkty jednotlivých ľudí, tak to ide ľahšie, aj ľudia viacej zarobia.

    Michal N., Košice

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zdravím Vás. Ako skúseného a rozumného človeka by som Vás poprosil o radu > rovnaký problém ako kolega: Môj šéf je jedinec, ktorý iných akýmkoľvek spôsobom zdržuje pri práci.
    Dnes sme riešili otázku, či mám ísť alebo neísť na jednu akciu, kam ma pozval dodávateľ. Najprv zvolal poradu o 5 ľuďoch, kde sa všetci vyjadrili o vhodnosti termínu (aj ke´d bol pevne daný) a následne zaslal mail na ďalších 10 ľudí, či tam chcú ísť (aj keď sa ich to vôbec netýkalo).
    Vnímam ho ako fajn človeka, ktorý chce všetkým pomôcť a riešiť veci komplexne, ale to je neuveriteľne neefektívne.
    Nakoniec mi povedal, aby som počkal ešte 2 dni, či sa niekto nevyjadrí na náš e-mail :)
    Ako ovplyvňovať svojho nadriadeného, aby pochopil, že za ten čas sme mohli všetci robiť niečo dôležitejšie?

    OdpovedaťOdstrániť
  4. suhlasim, na prvom mieste je disciplina, jasne stanovene ulohy, urceny cas, postup pri dosiahnuti ciela v prospech zakaznika
    uplakanych kecalkov a mudrcov radim poslat na VP prace, zbavit sa ich
    prescasy nedovolit, kto maka 8 hodin, istotne na viac nestaci
    ivan, zilina

    OdpovedaťOdstrániť
  5. No nekompetentný šéf je väčší problém ako nekompetentný podriadený. Šéf, ktorý nechce rozhodovať v podstate rieši len 2 prípady. Jeden, že potrebuje zodpovednosť hodiť na niekoho iného. Druhý, že má strach rozhodnúť a prevziať zodpovednosť. Ešte ma napadá tretí - a to, že nemá čo robiť, a tak sa odbavuje na nepodstatných veciach, ktoré zbytočne komplikuje.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ja súhlasím že šéfovia spravidla vyrábajú nadprácu pretože samy nevedia ako dalej a su v chaose pretože to čo videli sa spravilo a teraz ako ďalej... Majiteľ fy. je spravidla tak unavený riadením ľudí že niekedy zabúda kam sa fy. ma uberať a dlhodobý koncept sa stratil a len rieši to čo práve horí, namiesto toho aby vyhodnocoval východiská a stratégie...

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Áno aj takto funguje časť firiem na Slovensku....

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Myslím že pravdu máte všetci. V prvom rade by mal byť šéf kompetentný, stanoviť vízie, ciele, pravidlá. Krátkodobo, hlavne v začiatkoch (budovanie, nadšenie a adrenalín) sa dá fungovať a bez toho. (Ono to tam vždy je, len to nie je formálne zadefinované.) Z dlhodobého hľadiska, ak je šéf nekompetentný, buď sa to naučí, nájde za seba náhradu alebo firma zakape.Výnimkou môže byť, ak má "zlatú baňu". Vtedy sa umieranie môže predĺžiť na neurčito.
    Na druhej strane ak sú v tíme nekompetetní ľudia, ktorých hlavným cieľom je zamaskovať svoju nekompetentnosť a útočiť na stanovené pravidlá, na šéfa a ľudí s produkciou, ani najlepšie smernice nebudú fungovať. Takých ľudí treba rýchlo odhaliť (a tu smernice môžu pomôcť) a buď zvládnuť alebo sa ich urýchlene zbaviť aj keby boli zdanlivo "nepostrádateľní. Súhlasíms názorom, že smernice sú často vyvýjané ako dôsledok "činnosti" takýchto "pracovníkov".

    S.J.

    OdpovedaťOdstrániť