streda 4. februára 2015

Čo je viac - Lojalita alebo výkony?

Pamätám si na rok 1989, keď som bol na prednáške, kde jeden kanadský manažér dal otázku publiku: "Čo je pre vás dôležitejšie, aby bol pracovník lojálny alebo výkonný?" Všetci do jedného sme vtedy považovali za najdôležitejšiu vlastnosť zamestnanca jeho výkonnosť. On dal na prvé miesto „LOJALITU“.

Podľa definície to je: 
  1. vernosť, oddanosť (majiteľovi, šéfovi, firme)
  2. rešpektovanie záujmov a postojov iných (pre naše potreby majiteľa a šéfa)
Pre manažment je to vlastne ochota prevziať ciele iných (firmy, majiteľa) a presadzovať ich ako svoje vlastné. Je to dodržanie prísahy (kvalitná pracovná zmluva), záväzkov alebo sľubov.

Len si spomeňte, čo všetko vám sľubovali pracovníci na prijímacom pohovore a porovnajte to s ich správaním dnes.

Myslím, že máte veľmi jasnú odpoveď a predstavu o lojalite.

Je to už takmer 25 rokov. Samozrejme, že si vážim výkonných ľudí, ale načo je vám vo firme alebo v teame, či kolektíve výkonný človek, ktorý nie je lojálny?

Aké máme možnosti?

Najlepší pracovník vo firme je lojálny a výkonný. To je najideálnejšia kombinácia.

Druhá možnosť je výkonný a nelojálny.

Tretia a jedna z najťažších kombinácií je pracovník síce lojálny, ale nevýkonný.

S 2 a 3 zápasia šéfovia, či majitelia vo veľa firmách. 

Majú takíto pracovníci zostať vo firme? Ktorí z nich je hodnotnejší? 

Ten, čo má výkony a rozbíja firmu alebo ten „nemastný-neslaný“, ale verný ako „psík“? 

Šéfovia firiem dnes obvykle nemajú problémy s tým, čo je treba robiť, ak je niekto vo firme nevýkonný a nelojálny.

A čo je druhý najideálnejší pracovník v poradí?

Asi číslo 5. Je to pracovník, ktorí je svojimi výkonmi síce „len“ priemerný ale voči šéfovi (majiteľovi) lojálny. Pretože tých 1 nie je až tak veľa. Škoda.

A ešte jedna kombinácia je tragická (6) a to „nelojálny vedúci pracovník“.

Aké kategórie máte u vás vo firme?

2 komentáre:

  1. Tá predposledná veta je podstatná - potreba lojality stúpa spolu s funkciou vo firme. Radový zamestnanec musí byť hlavne výkonný.
    .
    A nedá mi nespomenúť aj opačný vzťah - sú firmy lojálne voči zamestnancom? Vychádzajú zamestnancovi v ústrety a rešpektujú jeho potreby? Alebo zamestnanca pri prvej príležitosti vyhodia?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pripomenulo mi to pohovory, na ktoré som chodil a hľadal si prácu. Na jednom mieste "A" mi ponúkli spoluprácu ako obchodného zástupcu. Vyžadovali lojalitu a výsledky. Súhlasil som. Škoda len že to vyžadovali iba odomňa. Opačný smer lojality nejako vynechali.
    Na druhom mieste "B" mi ponúkli podobnú spoluprácu. Taktiež na pozíciu obchodného zástupcu. Lojalitu a výsledky mi najprv ponúkli oni. Povedali mi presne a narovinu aké ocenenie môžem očakávať, zobrazené i v pripravenej zmluve, ako i moje výhody a taktiež čo už dosiahli spoločne ako firma. Až potom sa ma opýtali, ako by som im v tomto vedel pomôcť, a či by som bol ochotný a schopný takúto lojalitu preukázať a v takýchto činnostiach participovať.
    Vybral som si "B".
    Vo fungujúcom obchodnom vzťahu nie je možné vyžadovať lojalitu a výsledky iba z jednej strany. Porušuje to zákon dôvery. Tá sa buduje... ale veď tú nadväznosť poznáme... že?

    OdpovedaťOdstrániť