piatok, 24. apríla 2015

Lekcia z „Efektivity“

Toto bude hlavne pre pánov. Od polovice článku aj pre dámy.

Liga majstrov vo futbale - štvrťfinálové zápasy. Zápas FC Porto - Bayern Mníchov - prvý zápas nemci prehrali. Prognózy boli, že to bude nesmierne ťažké, lebo Bayern prehral v Porte 3:1. Ak by Porto dalo čo i len jeden gól, bolo by to veľmi náročné. Špekulovalo sa, že by mníchovčania mohli vypadnúť. 

Odveta v Mníchove - do polčasu 5:0 pre Bayern a je rozhodnuté. V skutočnosti bolo rozhodnuté už v 27 minúte zápasu, kedy Bayern vyhrával 3:0. Druhý polčas sa už len v pohode dohrával. Nakoniec to skončilo 6:1. V skutočnosti bolo rozhodnuté za prvých 27 minút.

A to je efektivita.

Podľa definície efektivity to znamená: s minimom úsilia dosiahnuť maximálny výsledok. 

Pozrime sa na to aj inak.

Teda koľko gólov musíte minimálne streliť na to, aby ste postúpili ďalej?

Aspoň jeden a žiaden neinkasovať. 

A to predviedli hneď dva kluby - Juventus Turín a Real Madrid.

A na prvý pohľad to vyzerá rovnako.

Ale Juventus vyhral prvý zápas 1:0 gólom v 57. minúte z penalty. Druhý zápas mu stačilo remizovať 0:0, čo sa im nakoniec aj podarilo.

Real v skutočnosti strelil gól až v druhom zápase a to v 88. minúte. Teda 2 minúty pred koncom.

Ale ktorý z nich vyhral s minimom úsilia?

Pozrime sa na firmy. 

Takéto niečo tam môžeme tiež vidieť. 

Firma si dobre žije, ale v skutočnosti má jedného veľkého klienta, ktorý jej robí 70-80% obratu a to jej zabezpečuje pohodlie a slušné prežitie (zisky). 

Ostatní zákazníci sú pre nich malí príštipkári. 

Nemusia sa nejako veľmi snažiť. Nemusia teda investovať do marketingu, do obchodného tímu, veď objednávky im chodia takmer samé. Hlavné je načas a v dobrej kvalite dodávať výrobky (tovar, služby). A žijú si dobre.

Problém však nastáva v momente, keď sa ich kľúčový odberateľ dostane do problémov, prestane im platiť alebo ich nahradí nejakou inou firmou.

Niečo obdobné platí aj na predajcov. 

Väčšinou ich je vo firme viac a jeden výrazne vyčnieva nad ostatnými. Ak si rozoberieme prečo, tak možno preto, že má jedného (dvoch) veľkých klientov, ktorí mu zabezpečujú slušné obraty a výsledky. Takže s minimom úsilia je najlepším predajcom vo firme. Nemá žiadny dôvod sa školiť, nedajbože trénovať predaj, či dokonca čítať knihy o predaji. Inými slovami pracovať na sebe a zdokonaľovať sa v tom, čo je jeho práca. On to vie, dokázal byť najlepším aj bez toho. A to je celkom dobrý „príklad“ pre ostatných predajcov, že netreba nič robiť. Lebo on je najepší a dokázal to aj bez školení.

Jeho genialita však obvykle končí v momente, keď jeden z nich alebo dokonca obaja veľkí zákazníci prestanú (a to je jedno z akých dôvodov) odoberať.

A kde je skutočná pravda?

Profesionáli stále pracujú na tom, aby sa trvalo zlepšovali. Ak neveríte, pozrite sa na šport. Žiaden špičkový športovec neprestáva trénovať, aj keď je najlepší. Trénuje, v snahe sa zlepšiť alebo zdokonaliť. 

Takže, tento článok sa mohol kľudne volať aj „Zaspali na vavrínoch“.

A aby sa to nestalo aj vám, vo vašej firme, tak pre istotu kliknite sem.

1 komentár: