Z ekonomického hľadiska to však naplno začína. Aj keď je pravda, že pre mnohých ekonomická kríza začala už v marci, kedy im štát (teda ÚVZSR) zatvoril prevádzky. Ale čo sa podarilo vláde dokonale - vystrašiť a udržiavať ľudí na strachu minimálne 2-3 mesiace.
Manažment firmy, ale vo veľa prípadoch šéf (či sám majiteľ) to musel zvládať.
Vo veľa firmách začali zmeny. Aké?
Veľa firiem začalo prakticky okamžite šetriť a škrtať výdaje. Čo padlo za obeť ako prvé? Marketing, vzdelávanie. Niektorí išli ďalej a znížili pracovníkom platy (nemáme u nás klasický kurzarbeit) - takže im zobrali odmeny, v niektorých firmách išli na základné platy, znížili úväzky. Niekto išiel ešte ďalej a prepustil dohodárov, potom živnostníkov a aj pracovníkov.
Časť podnikateľov a firiem vyčkávala, čo urobí štát - a to bolo na dlho. Navyše táto pomoc bola hlavne pre tých, ktorí si udržali odbyt v nejakej obmedzenej miere. Dokáže to pomôcť, ak vám klesnú obraty o 20-50%. Lebo to, čo Vám štát dá, mu aj tak vo väčšej alebo menšej miere vrátite na odvodoch...
Čím rýchlejšie firma tieto zmeny urobila, tým väčšiu šancu mala prežiť.
Samozrejme, že je treba optimalizovať, ale videli ste niekoho, kto šetrením zbohatol?
Ja nie, a to ani v časoch, keď sa všetkým darilo.
Hoci nakoniec prežiť dokáže aj bezdomovec, iba že to nie je asi vysnívaný život pre každého.
Ak ste v zdraví ako ľudia prežili (Vy a Vaši pracovníci), tak sa pripravte na jedno veľké upratovanie!
Ľudia vo vašej firme veľmi dobre vedia, že ste práve prežili jedno veľmi ťažké obdobie vo firme. A je jedno, či museli makať na 200%, aby zvládli zvýšený dopyt (potraviny, lekárne, obchody s ochrannými pomôckami) alebo ste boli obmedzení alebo vám klesol odbyt, či dokonca zo zákona zatvorení.
Čo teda robiť?
Je čas na zmeny.
A nemyslím tým šetrenie.
Základom je začať sa starať o príjmy, pozrieť sa detailne na produkty firmy a na vzťahy so zákazníkmi.
A možno konečne vyčistiť vzťahy vo firme.
Väčšina ľudí pod vplyvom strašenia skrotla, už nevymýšľa a aj dokonca tí najväčší "odbojári" držia hubu a krok. Lebo aj oni potrebujú nejako prežiť, preplávať túto dobu neistoty, previesť sa na druhý breh, prežiť tak, len aby neboli vyhodení. Dokonca aj tí začnú naoko poslúchať. Prečo? Aby prežili.
Myslíte si, že ich táto situácia zmení? Možno Vás učičíkajú, ale verte mi, že NIE! Oni sa viezli, keď sa firme darilo a teraz sa Vás budú držať ako kliešte ešte viac. Pokiaľ loď (Vaša firma) ešte pláva, drží sa na hladine.
Týchto sa musíte zbaviť rýchlo a ako prvých. Pretože sú ako časovaná bomba vo firme.
Oni Vás brzdili, keď sa Vám darilo a verte mi, budú Vás brzdiť aj v tejto dobe.
Veď si len spomeňte, koľko šancí ste im dali v dobách normálu, keď sa vám darilo?
Takže Upratať doma!
Pozrite sa na Vaše produkty alebo služby - čo je v tejto dobe žiadané? Ktoré produkty Vám len zaberajú miesto na sklade? Ktoré už nejdú tak ako ste boli zvyknutí?
Ak nie je po niečom prirodzený dopyt, tak ho budete musieť vytvoriť!
A to je práca pre ľudí z marketingu a predaja!
Povedzme si otvorene, veľa firiem toto nerobilo ani v dobách hojnosti.
No ale na marketing - na to nie sú peniaze (šetríme).
Ak nemáte marketing (alebo peniaze na marketing), tak to budú musieť odmakať predajcovia.
Je možné, že ale zistíte, že Vaši predajcovia akosi zabudli predávať. Teda mám na mysli aktívne predávať.
Jednoducho im dáte za úlohu ísť na stretnutia ku klientom a oni nedonesú objednávky.
Vo veľa firmách zrazu zistili, že to už roky nerobili. Takže chcete po nich objednávky a oni hovoria, že nie je dopyt. Niektorí horko ťažko majú nejaké stretnutia. Chcete po nich aspoň 15-20 stretnutí týždenne, oni si s klientmi telefonujú. Rozprávate im, že by mali mať aspoň 20 telefonátov denne, oni klientom píšu maily. Chcete po nich, aby všetkým kllientom poslali mail a im to trvá týždeň...
A tu máte len 2 možnosti - vyhodiť ich (alebo preradiť na odbyt za úplne iný plat) alebo ich reštartovať!
Ešte jedna poznámka - tieto veci musíte urobiť rýchlo, inak Vám vaša konkurencia zákazníkov alebo objednávky preberie...
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára