utorok 7. januára 2014

Novoročné predsavzatia 2014

Tradične je nový rok spojený s novoročnými predsavzatiami. Niektorí si ich dávajú a niektorí nie. 

V každom prípade je načase sa obzrieť za minulým rokom a zhodnotiť, čo sa podarilo dosiahnuť. Dosiahli ste stanovené ciele a splnili plány alebo nie?

Niektorí ľudia si radšej žiadne ciele už nedávajú. Možno sa riadia heslom: „Človek mieni, život mení”. A keďže už viackrát zlyhali, tak ich základný cieľ je nejako prežiť. Otázka je však, či sú šťastní.

V živote sa dá nejako pretĺkať sa aj bez stanovenia cieľov. 

Vo firme je to však veľký hazard. 

Niektorí ľudia sú opatrní a tí si radšej dávajú bezpečné ciele. Také, o ktorých vedia, že ich dosiahnu. Hrajú na istotu. Nejako prežijeme. Otázka však je, či práve toto nadchne pracovníkov tak, aby podávali skutočne 100% výkony na svojich pracoviskách a pridelených pozíciách. Lebo jedno je isté, nakoniec nejako prežijú. A keď nie, tak sa zamestnajú v inej firme.

Sú firmy, kde sa celkom slušne plánuje. Sú jasne pomenované základné ciele a plány na rok(y) a neraz aj presne na jednotlivé mesiace dopredu. 

To je už omnoho lepšie, len jedna vec je neistá. 

Ako nadchnúť ľudí plánmi, že obrat je potrebné zvýšiť o 8%, zisk o 10% a treba zvýšiť produktivitu práce? Teda, že je treba viac a lepšie pracovať za prakticky rovnaké peniaze?

Toto možno funguje prvý, možno druhý rok na pracovníkov vo firme, ale ľudí v skutočnosti (okrem manažérov) zaujíma niečo úplne iné. Čo? Koľko sa narobia a čo za to zarobia. Či majú prácu istú, alebo či bude firma prepúšťať. Nejaké firemné ciele - zvyšovanie obratov, zisku - to počúvajú už roky - to je predsa starosť vedúcich. 

Navyše výskumy ukázali, že bežní ľudia sú schopní plánovať maximálne na 3-4 mesiace dopredu. Viac nie.

A tak majiteľom a manažérom vzniká jeden hlavný problém. Ako dosiahnuť to, že plány budú splnené a firma bude aj ďaľší rok prosperovať a expandovať. Ako motivovať ľudí, aby sa do toho aj aktívne zapojili?

Existuje jeden základný manažérsky nástroj, ktorý to dokáže. Mnohí ho poznajú. Ako som ale zistil, ani im veľmi nepomáha. Prečo? Lebo ho buď nepoužívajú vôbec alebo ho nevedia použiť správne. 

To absolútne minimum, čo je teba urobiť pri plánovaní sú tieto tri kroky - teda odpovedať si na tieto 3 otázky

1. Kde sme (Kde sa nachádzame)? 
To znamená veľmi presne zhodnotiť stav, v ktorom sa firma nachádza.

2. Kam sa chceme dostať? 
To znamená určiť cieľ firmy a podrobne ho rozpracovať na jednotlivé časti firmy a dokonca na jednotlivé pozície.

3. Ako sa tam dostaneme?
Toto je cesta, spôsob ako dosiahnuť daný cieľ.

Tak a to je len jeden bod z nášho základného manažérskeho nástroja. Viac sa môžete dozvedieť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára